إذا وقفت أمام المرآة لا تنس أن تعيد تصفيف شعرك، وإلا لا تضيع وقتك بالوقوف أمامها


لا تتركيني - المطرب المغربي عبدالوهاب الدّكالي

 *************************************************

المدون الفيل والمدون محمد رياض وجهاً لوجه

كتبهاثودة العرَبي ، في 10 أبريل 2008 الساعة: 12:22 م

المدون الفيل والمدون محمد رياض وجهاً لوجه

 !!!! ادخلو مصر ان شاء الله آمنين

*** 

بين ادعاء الوطنية و اعتياد التبعية (المدون د.محمد رياض )

وجدت أغلب المدونين المنتمين لبلدى الحبيب ..مصر .. يهاجمون كل ما فيها و من فيها و يعرضون ما يرون أنه سلبيات و انحرافات هائلة لا مثيل لها فى الدنيا … و يصمون آذانهم تماما عن أى كلمة مديح أو تأييد للسلطة و لا يرون فى سياسة الدولة أية إيجابيات … فينظرون عامدين إلى نصف الكوب الفارغ متجاهلين النصف المملوء تماما … يلقون باللوم على حكومتهم و لا يرون فى أنفسهم أية عيوب سلوكية أو أخلاقية … و لا يدركون أن هناك تقصيرا واضحا من المواطن المصرى فى كل نواحى حياته … و سوف أضرب بعض الأمثلة لتأكيد وجهة نظرى مستمدة من أكثر القضايا سخونة على صعيد المدونات هذه الأيام ….

فإذا نظرنا إلى أزمة رغيف الخبز التى ملأ لأجلها الناس الدنيا ضجيجا فى الفترة الأخيرة لوجدنا المواطن المصرى يلقى اللوم كاملا على الحكومة و يتناسى ما يلقيه معظمنا إلى صناديق النفايات يوميا من فاقد فى الخبز يكفى لحل الأزمة المزعومة و لو بصورة جزئية … و قد أشرت لهذا السلوك فى مدونة أحد الأخوة الأفاضل فلم يعلق عليه مطلقا … ربما لأنه شخصيا يمارس الشىء نفسه فى حياته اليومية …. و أشرت إلى برامج التوعية التى كانت تذاع سابقا و التى تدعو الناس إلى ترشيد استهلاكهم فى كل شىء … و لم أكن أقصد بالطبع الفئات المرفهة من المجتمع لأن هؤلاء لا يتناولون الخبز المدعم من الأساس ….. و تمادى البعض فى توجيه الاتهامات إلى الحكومة مؤكدا أن الحكومة شريك للتجار الجشعين الذين يتلاعبون بأقوات الشعب … و المهربون للخبز و الدقيق المدعم … و لم يذكر بالطبع من أين حصل على معلوماته القيمة … لكننا لا نحتاج أبدا لذكر المصدر طالما أننا بصدد السباحة مع التيار السائد الذى يهتف و يطالب و يتهم ….

ثم نلقى نظرة عابرة على موضوع الحرية و الديمقراطية و ما أقساه من موضوع …. حيث تتعرض مصر لهجوم شرس من أبنائها قبل الغرباء و ينصب كل منا نفسه راعيا لحقوق الإنسان المنتهكة و كرامته المهدرة لمجرد تعرض مواطن للصفع أو التوبيخ … و قد يكون هذا الشخص من معتادى الإجرام أو من المسجلين الخطرين فى قضايا سابقة …لكنه فى هذه الحالة يتحول إلى مواطن مقهور مضطهد من جانب السلطة التنفيذية و رجالها الذين لا يعرفون الرحمة .. و تنبرى الأقلام للدفاع عنه و تستضيفه البرامج التى تصيد فى الماء العكر …. و ننسى … و كم ننسى …. أياما سابقة … لم يكن لهذه البرامج فيها أى وجود …. و لم تكن هناك أية منافذ للشكوى أو مسالك للحصول على الحقوق …. ليس فى مقابل الصفع على القفا …و لكن فى مواجهة اقتحام المنازل و انتهاك الحرمات و اختفاء المواطنين لسنين طويلة بدون أى سبب أو تهمة واضحة …. ننسى أياما كان اجتماع عدة أشخاص فى مقهى يعد تجمهرا غير مسموح قد يعرضهم للاعتقال و ربما التعذيب … و كم من عظماء الكتاب و المفكرين قد تعرضوا لمثل هذه المواقف الحرجة … و لم يتمكن أحد من مجرد التحدث بشأنهم و لو إلى نفسه ، خشية البطش و التنكيل و الإرهاب الحقيقى آنذاك …

لكننا اليوم ننظم المظاهرات و الإضرابات و الوقفات الاحتجاجية … بل و يدعو الناس إلى إضراب عام سافر قد يؤدى بنا إلى تطورات لا تحمد عقباها …. و تخرج البرامج و الصحف بأنواعها منددة و منتقدة للنظام و رجال الدولة دون استثناء ….فهل نعانى بالفعل من كبت و قمع للحريات ؟و إذا كان هذا حالنا …فما حال أشقائنا  فى الدول العربية الأخرى …و الذين يشاركوننا توجيه الطعنات لبلادنا و حكومتنا …. من باب المشاركة الوجدانية المتعاطفة …و يخفون فى نفوسهم اللئيمة أسبابا و دوافع من الحقد الأعمى و التشفى الساخر الذى يطفو على السطح من حين لآخر عند مناقشة أى رأى أو قضية تمر مرور الكرام فتلمس وترا حساسا لديهم يحاولون إخفاءه أو التعتيم عليه ؟

هل يستطيع أحد هؤلاء الذين يسددون سهامهم نحو بلادنا أن يفتح فاه لينبس ببنت شفة تتطاول على نظام الحكم فى بلده ؟ بل هل يجرؤ على مهاجمة السلطة جهرا مثلما يحدث عندنا ؟؟

….. إن الخيانة الحقيقية و التبعية الوضيعة هى المضى غافلين فى صفوف الحمقى و ضعاف العقول ممن يسيرون مع جموع الغوغاء التى يقودها المتلاعبون بالألفاظ و الشعارات الجوفاء … ندعو الله أن يكفينا شرورهم و يحمى مصرنا الغالية و يزيدها رفعة و رقيا …. رغم أنف الحاقدين

ــــــــــــــــــــــــــــــــ

سمعة ومصلحة واستقرار - بلدنا (المدون الفيل )

مين اللى فى ايده يسئ لسمعة بلدنا ومين ف ايده يحسنها

اللاعتقالات اللى حصلت امبارح والتدخل الامنى الشرس تسئ الى سمعةومصلحة واستقرار - بلادنا

والمظاهرات السلمية حتى ولو عطلت المرور يوم واحد -زى كل الدنيا- لاتسئ لسمعة بلدنا وان كانت طبعا تحمل ادانة للحكومة

هنا الضلال والبهتان

طبعا المظاهرات تسئ لسمعة واستقرار الحكومة بان شعبها مش راضى عن سياساتها

لكنه لايسئ لسمعة البلد

ان نقول ان السياسات الاقتصادية للحكومة ادت الى ان يقع اكثر من اربعين بالمائة  من الشعب تحت خط الفقر-بسبب الحد الادنى للاجور-

ان تقول المظاهرات هذا- يعنى  اهانة لهذة السياسات المنحازة- ومن اختاروها ونفذوها وليست اهانة للبلد

ان يضغط اصحاب المصلحة لتغيير هذة السياسات- فهذا حقهم- وهذا يعنى ان النظام السياسى يريد ان يعرف- لا ان يمنع راى الناس ويستجيب لهم وممكن يغير بعض سياساته لمصلحة الشعب

يعنى ده شئ يحسن سمعة البلد بان النظام قادر على تصليح اخطاءه ومواجهة المشاكل بمرونة

يعنى ده يوحى بان البلد مستقر والنظام قوى وثابت وانه يتجادل مع راى الناس ويتفاعل معه  وان الديمقراطية تصحح نفسها بنفسها

لكن اذا نزل الاف لجنود الى الشارع لمجرد دعوة الى التظاهر او الاضراب على الفيسبوك- فده يحمل اساءة كبيرة للبلد

كل الاضرابات اللى حصلت فى السنوات الاخيرة لم تحدث فيها اعمال تخريب

يعنى الراى العام ناضج كفاية لان نعطى له الفرصة للتعبير عن مصالحة -وكبته لن يؤدى الا الى العنف

الناس وصلت للنهاية ومن الذكاء ان نعطيهم الفرصة للتعبير عن مصالحهم

طوابير الخبز فى دولة-تسئ لسمعة الدولة وليس النشر فى وسائل الاعلام عنها

الفقر الى درجة الجوع-شئ يسئ للبلد وليس ان ننشر عنه

منظمة الغذاء العالمى تكلمت عن تعريف جديد للمجاعة وهو ان تكون السلع الغذائية متاحة فى الاسواق لكن الناس لاتستطيع شراءها

لم نسمع عن ندرة فى القمح او الطحيناو باقى السلع فى السوق المصرية

لكن نعرف ان السياسات الاقتصادية والاجتماعية جعلت الشعب شعبين والبلد بلدين

وكتير بيتكلموا عن ثوابت الامة وكان من اهمها ان محدش فى مصر بيبات من غير عشاء

ومن فعل هذة الكارثة يريد ان نسكت عما يفعله

هو يسئ الى البلد ومستقبله فاذا عارضناه قال انتم تسيئون لسمعة ومصلحة واستقرار البلد

من اللى يسئ لسمعة ومصلحة واستقرار البلد- من يفعل ام من يقول

هم يعرفون ان استمرار هذا الوضع مستحيل

بدليل نزول الجنود الى الشوارع امس بصورة مهولة وبدليل الاضطرار الى الاعتقالات والعنف

ليس خوفا من معارضة هزيلة

الخوف من اننا وصلنا الى النقطة الحرجة التى عندها لن تقتصر المظاهرات على عشرة انفار من كفاية

وصلنا الى نقطة اصبحت الجماهير مستعدة- او شارفت لان تطالب بمصالحها

والحكومة غير مستعدة لان تتعامل بمرونة مع هذة المصالح

هنا تضطر اى حكومة لان تستخدم العنف والشرطة والاعتقالات بدلا من السياسة

وهنا نسئ لسمعةومصلحة واستقرار البلد

ولن يستطيع احد ان يدعى فى ظل صراع كهذا ان يدعى ان حكومة تجلس على برميل بارود من الغظب المكبوت والمصالح المستلبة والمظالم المقننة- لن يستطيع احد ان يقول ان ده بلد مستقرة وتعالوا يامستثمرين استثمروا عندى

اصل انا عندى ايدى عاملة رخيصة

مش هتنفع الحكاية كده

مش نافعة

واقول لمن طالبنى ان اكتب من سكات

مش هاكتب من سكات

أضف الى مفضلتك
  • del.icio.us
  • Digg
  • Facebook
  • Google
  • LinkedIn
  • Live
  • MySpace
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • TwitThis
  • YahooMyWeb

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
التصنيفات : وجها لوجه | السمات:
أرسل الإدراج  |   دوّن الإدراج  

84 تعليق على “المدون الفيل والمدون محمد رياض وجهاً لوجه”

  1. المحبوبة ثودة،

    هذه أرحم على مسامعي و أنا أقرأ سيناريو مسلسل التهافث المصري

  2. يا مصر

    أما يا مصر صحيح غلبانة

    يوم تتعشي وعشرة جعانة

    وبتتغطي بناس بتوطّي

    لما غرقتي في بحر خيانة

    أما يا مصر صحيح غلبانة

    أما يامصر عليكي حكومة .. غش ف غش

    بتبدل في اليوم الواحد .. مليون وش

    وبتستعبد …شعبك تجلد

    قهر وذل وخوف واهانة

    أما يا مصر صحيح غلبانة

    أما يا مصر عليكي رئيس.. مش متأخر

    ان يسيب في كلابه تهيص ..وهو يشخر

    لما الخير في ايديكي اتبخر

    راح امريكا خدله اعانة

    أما يا مصر صحيح غلبانة

    لسه يا مصروشعبك ساكت…كاتم غلبه

    امتى يا مصر ح يفهم ان بحقه يطالبه

    خايف لاحسن نومه يغالبه

    يصحى يلاقي الناس عريانة

    اصحي يا مصر الناس نيمانة

  3. الأخت ثودة …
    قلت الحق ادعيكى لقراءة ادراجى الجديد ….
    قبل ما كدابين الزفة يكتروا عندك … و اهم بدأوا يهلوا فعلا …. ابعتيهم لى هناك بقى
    تحياتى

  4. قبل ما كدابين الزفة يكتروا عندك

    يعنى الاتهام جاهز مبدئيا

    انا اعتذر عن مناقشة الدكتور رياض لان لى تجربتين سابقتين معه

    واوجه كلامى للقارئ-العادى-حيث يمكن ان ينحصر النقاش فى الموضوع دون ان يحتاج احد الطرفين الى الباس كل الاتهامات والاهانات الممكنة لشخص من يناقشه

    -للحصول على تقوية مفتقده لوجه نظرة من ذاتها

    ——————————-

    يعنى نظام متعولم-ومرتب عامل اليومية فى الحكومةخمسين جنية-ومرتب الطبيب-200-300 جنية

    دا ستالين نفسه يخجل

    هى دى خطتك فى الاصلاح-اللى بتنفذها من 30 سنة

    30 سنة وانت خايف تشيل الدعم عن الرغيف وتقدم مرتبات معقولة للناس وكل يوم تذلهم هنلغى الدعم -لا لامساس

    30 سنة وانت بتعلن ان الدعم يتسرب للصوص- ولايصل الى مستحقيه- وبعد تلاتين سنة تقرر القاء القبض على 12 الف شخص وتعمل 12 الف قضيةلمن يتلاعبون بالدعم بعد ان سرقوا المليارات فى 30 سنة

    مش دا كلامك والا انا بافترى عليك-هنا الاتهام سياسى مش جنائى-وانت اللى قلت بنفسك هذة المعلومات فى الجرايد الرسمية-وانت بتعتبرها انجازات-لكنها تشهد ضدك

    يعنى انت فشلت فى معالجة الامر فى 30 سنة-سياسيا واقتصاديا- وقلت انا باعمل اصلاح واعادة هيكلة- واستبعد 50 مليون من الخطة تماما ومن الهيكلة- وها انت تواجه مظاهر فشلك-وبتقول لى دى انجازات

    ان يصبح الرغيف سلعة وصلت لدرجة الندرة-كما يقول د رياض– فى نظام عولمى يدار من القرية الذكية

    بيقول لك الاسعار مرتفعة- لاياسيدى كذاب-الاجور هى اللى متدنية

    الحد الادنى للاجور ياعم ستالين

    يعنىان الانسان يشتغل 8 ساعات ويلاقى ياكل

    ولما يشتغل يلاقى شغل يشتغله- وانت المسئول عن ادارة العاملين لديك- وخلال 30 سنة فشلت فى توفير شغل حقيقى للناس الموظفين يشتغلوه وانت اعلنت ان المصرى بيشتغل 10 دقائق يوميا ولايستاهل مرتب يوازى الاسعار

    يعنى مش بنطالبك بتوفير الخبز ياعم بنطالبك بتوفير الشغل للناس اللى فى وظائف- مش حتى اللى فى بطالة

    اغلب الادارة المحلية والناس على درجة مدير عام هم من حزبك الوطنى- وانت اللى بتختارهم- وخلال 30 سنة انت قررت ان اللى بيشتغل مايشتغلش

    ملايين من البشر كل يوم رايحين الشغل عشان مايشتغلوش حاجة

    يعنى دى مالهاش دعوة باسعار القمح العالمية- وخلال 30 سنة انت فشلت فى مواجهة الكارثة دى-

    الادارة مسئولة عن ادارة العامل بحيث تحصل منه على اعلى انتاجية- فهل ادارتك يخطر على بالها شئ من هذا

    والا نستدعى الجيش يحل المشكلة

    امال هيكلة اية واصلاح ايه

    لو مش عارف قول مش عارف- لكن ارجوك بلاش تحكيلى عن انجازاتك المهولة

    يعنى لما عندك اغلبية من هم فى سن العمل مستبعدين من الانتاج-وانت بتقول هيكلة- واصلاح

    الاغلبية مستبعدة من الحق فى عمل باجر كافى- ومن الزواج ومن الحصول على سكن ادمى ومن مواصلات انسانية ومن ررغيف الخبز-اما ل انت بتهيكل ايه وبتصلح ايه من 30 سنة

    واخيرا بتقول اصل الجيش مؤسسة منضبطة وناجحة ونجحت فى حل الازمة

    يعنى انت بتعترف ان الادارات العادية للدولةوالوزارات والهيئات المدنية- فشلت وتفتقد للقدرة على الفعل والانضباط والانجاز

    يعنى 30 سنة وانت مش عارف تشغلها-ونفس الكلام بيتقال من خمسين سنة

    امال يعنى

    انتى جاية تشتغلى ايه

    كل الضغط والهدد ده بينال اساسات المجتمع والدولة

    وده الاهم

    لان مشكلة الخبز مؤقتة- نتمنى ونتفائل

    لكن الهدد اللى بينال قيم المجتمع والدولة-قيمة العمل فى حد ذاتها كوسيلة للستر مش حتى للرفاهية

    قيمة دولة القانون-يعنى الحكومة اللى بتخرق القوانيين فى انتخابات المحليات وتهدر الاف الاحكام من المحاكم كيف لها ان تلوم الاحداث قاموا بالتخريب

    واللىبيكسر الاساسات-هو ده المهم

    لان من الصعب جدا اصلاحة

    لكن لو كام محل اتحرقوا فى المحلة ممكن تعويضهم

    ————————————————————

    هنا لا احد يدافع عن التخريب ولا يستمرئه

    لكن علينا ان نتساءل مالذى دفع هؤلاء الى ان يفعلوها

    انهم تاكدوا ان لا نصيب لهم حاليا او مستقبلا فى هذا الوطن

    وانهم مستبعدون عمدا

    ااسلوب التقليدى هو ان تثير غيرة الطبقة المتوسطة ضد هؤلاء المشردين وابناء الشوارع ومن يحصلون على دخل اقل من دولار يوميالاسرة من خمسة اشخاص-وهم من سماهم ساركوزى بالرعاع

    لكن رعاع ساركوزى هم اجانب-ورعاعنا هم من اصحاب الملك- بكسر اللام-

    الخطة هى ان تستدر حنق الطبقة المتوسطة ضد هؤلاء- لان الطبقة المتوسطة لها مصلحة وهى قادرة على ضمان توازن المجتمع

    لكن انت سحقت الطبقة المتوسطة ولم تتح لها اى مصلحة او نصيب

    40 الى 50 فى المائة من الشعب ليس لهم اى امل

    ملايين من الناس انت اوصلتهم الى يقين بان البلد لاتخصهم فى شئ لا حاليا ولا مستقبلا

    والنقابات والاحزاب والمجتمع المدنى وحتى الاخوان انت حصرتهم الى الحائط وسلبت منهم اى امكانية لان يقودوا حركة اعتراض منظمة

    يعنى الدول المتقدمة اصطنعت المعارضة والنقابات كى تقود هذة المظاهرات وتسيطر عليها والحزب الحاكم الان ربما هو الذى يكون فى المعارضة بعد عدة سنوات ليقود حركات احتجاجية عبر الاحزاب والنقابات بعد عده سنوات

    وعندنا لاتوجد اى قيادات سياسية او حزبية و نقابية قادرة على قيادة الجمهور وملئ فراغ تنظيم الاحتجاجات

    لذلك تنفجر الجماهير تلقائيا

    وعندما تخرج الناس الى الشارع دون قيادة-ودون حزب او نقابة لايمكنك محاسبتها

    كل الاضرابات اللى قادتها نقابات او قيادات لم يحدث منها الا تعطيل المرور وكان المسئولين يصرخون -انتم تعطلون المرور- والسلطة رفضت دائما اعطاؤء اى تصاريح للتظاهر بحجة المرور

    والدول العاقلة تعطى تصاريح للقيادات الحزبية والنقابية بالاضراب والتظاهر وتضحى بالمرور -بدلا من عشوائية حركة الاحتجاج

    وحتى مظاهرات الاخوان -تسيطر عليها قيادتها ولا تحدث تخريبا

    ويكون اصحاب المظاهرة مراقبين حريصين الا يندس احد لتخريب المظاهرة

    لكن مش ده المطلوب

    المطلوب هو منع كل شئ

    حتى الاضرابات والمظاهرات المنضبطة-مطلوب منعها بناء على ان ممكن يحصل تخريب

    ومن هنا نقول ان المستفيد سياسيا- من التخريب فى المحلة هو جهة واحدة تسعى الى كتم الحركات الاحتجاجية

    ولكن حتى ولو تم كتم هذة الاحتجاجات

    فهل يستطيعه عاقل ان يراهن ان هذا الوضع قابل للاستمرار

    هل باستطاعتنا تسويق هذا الوضع للاستثمارات الجديدة

    ماحدث فى الايام الماضية- وسيبك من التفاصيل- اوصل الجميع الى قناعة بان المسالة كده مش نافعة

    ومن هذة النقطة بالذات كان مفروض ان يبدا التفكير والنقاش

    لكن مش هنقعد نقول -دى المدونات تسئ للبلد وتشمت فينا الاعادى بتوع غزة-= وحالنا احسن من حال الدول العربية وزيمبابوى-واصل دى تراكمات من زمان وعبد الناصر هو السبب-العفاريت حرضت الجمهور على التخريب ودى ساعة شيطان ومصارين البطن بتتعارك-

  5. استكمال

    يعنى لو بدانا النقاش من هذة النقطة الحاسمة-لن يتوه النقاش

    كده المسالة مش نافعة ومش ماشية

    العمل السياسى منعدم فى البلد ومثلا 80 فى المائة من المواطنيين مش مقتنعين ان السياسات المتبعة هتوصلنا لشئ غير الانفجار

    وانجازات الحكومة زى مترو الانفاق ليست دواء مخففا لنكسة اجتماعية وسياسية واقتصادية تعادل وربما اكثر من نكسة 1967

    والباس التهمة للدكتور احمد نظيف واقالتة او استقالته ليست حلا

    ولن تستطيع ان تقول للناس استنوا شوية انا ساتى لكم بالحل بعد 30 سنة من طلباتك المتكررة لهم بالانتظار

    محدش بيستنى اكتر من 30 سنة

    والوعد التاريخى بتاع عبد الناصر والسادات ثم مبارك- ياجماعة استريحوا انتوا وانا هاعمل لكم المعجزة -ماعدش ينفع

    الناس اصحاب المصلحة لازم هم اللى يتولوا الامر بانفسهم عبر احزاب ونقابات وتنظيمات مدنية تضغط لمصالحهم للوصول الى تنمية حقيقية وتوازن اجتماعى حقيقى

    اذا احتكرت السياسة والقرار وحدك -فانت المسئول وحدك

    واذا رهانك فشل فمينفعشى تقول لى اصل الذيادة السكانية غلبتنى

    الذيادة السكانية محسوبة فى الكتب من الخمسينات وبالعكس حصل تباطئ فى نسبة المواليد-ودى مش حجة والعامل المؤثر ده كان لازم يكون محسوب فى السياسات اللى انت اخترتها

    والخلاصة ان العامل الخارجى كارتفاع الاسعار والداخلى كزيادة عدد السكان افشلوا سياساتك وخططك

    كويس

    متفقين

    طيب حضرتك مستنى ايه

    هتعمل خطط جديدة وسياسات جديدة

    ممكن نجرب غيرك -حضرتك يضع لنا خطط وسياسات-لا مش ممكن

    انا بساللى اضع السياسات

    هتعملها لوحدك والا المجتمع يشارك فى اختيارها من خلال المجالس المحلية المنتخبة ديمقراطيا مثلا

    طيب الجهات الدولية كلها مجمعة ان الاسعار سترتفع اكثر واكثر عالمياخلال العشر سنوات القادمة

    طيب حضرتك مستنى ايه

    يعنى بعد 5 سنوات هتقول لى اصل ذيادة الاسعار عالمية

    ياسيدى السياسات توضع اصلا لمواجهة متغيرات وتقليل اثرها على المجتمع

    لو مش نافعة قول مش نافعة

    لو مش قادر قول مش قادر

    هنا نرجع لموضوعنا-لما واحد يقول انا اؤيد الحكومة مش عيب- طيب بتؤيد ايه

    المؤيد والمعارض زى بعض تماما-مفيش فرق بينهم

    وماحدش يقدر يستلب الوطنية من الاخر

    سياسات نفذت وثبت انها مش نافعة -مش لانها وحشة- لكن لانها غير قادرة على الاستمرار-بذاتها- مش لان الحكومة وحشة-مثلا

    هنا انت بتايد ايه

    اذا كانت الحكومة نفسها قالت مش نافعة

    انت بتايد ايه

    هنا التاييد بيبقى نصب عل اشخاص -السلطة-مش على سياساتة وبرامج

    تماما زى المعارضة ماتبقى منصبة على اشخاص مش سياسات وبرامج

    النقطة الوحيدة الجديرة بالمناقشة-هى طيب لو مش نافعة هنعمل ايه

    ولو المواطن شريك نسبيا فى القرار-مش مهم ابدا اسم رئيس الوزراء او الرئيس

    يعنى المعارضة مش انى اشتم الحكومة

    ولا الموالاة انى اشتم المعرضين

    كل ده تعمية على اصل المشكلة

  6. تكرار تكرار تكرار ….نفس الكلام الممل … و المغالطات و التلاعب بالعواطف و العقول …..
    لن أنجرف لمزيد من التكرار …. فقد قمت من قبل بالرد على هذه المهاترات من خلال التعليقات فى مدونتى …. و كانت النتيجة انسحاب الأستاذ فيل من المناظرة بعد أن استنفذ ما لديه …. متعللا بتمثيلية ساذجة يدعى فيها أن هناك من هاجمه فى مدونته مكيلا له الشتائم الوقحة و مخفيا هويته …. و هو بالطبع أبعد ما يكون عن أسلوبى …. كما أن المتحدث بدا و كأنه يعرفه شخصيا أو يعرف عنه الكثير من المعلومات …و أنا لا تتوفر لدى هذه المعرفة بكل تأكيد …. و إمعانا فى التظاهر بالبراءة قام الفيل بنشر التعليقات الوقحة و تكرارها …. ليشعرنا بالتعاطف معه …رغم عدم ملاءمة دور الشهيد لشخصيته و كتاباته ….و أغلب الظن أنه هو نفسه الذى افتعل التعليقات المجهولة الوقحة …. ليجد ذريعة للتهرب من الرد على التعليقات الأخيرة كما هو واضح فى مدونتى ….. و لم يجد سوى تكرار كلام سابق رددت عليه ردا وافيا مستحقا ….لن أعيد نشره هنا ….و لن أحاكى أسلوبه الذى يقحم فيه الآخرين فى كتاباته و يفرض رأيه بنشر أجزاء مبتورة من تعليقات سابقة دون نشر الردود عليها ….فعلى من يرغب فى الاطلاع على الأمر برمته …..أن يشرفنى فى المدونة و يقرأ آخر موضوعين و التعليقات المنشورة كاملة حتى تتوافر لديه رؤية واضحة شاملة …..
    تحياتى و احترامى

  7. مشكلة ان الفيل راجل مش كويس-مش مطروحة للنقاش هنا

    الفيل مش كويس فعلا -لكن

    الموضوع المطروح للنقاش موضوع مختلف

    ———–

    اذا كانت السياسات والبرامج المتبعة فى مصر مش نافعة

    هنعمل ايه

  8. مشكلة ان الفيل راجل مش كويس-مش مطروحة للنقاش هنا

    الفيل مش كويس فعلا -لكن

    الموضوع المطروح للنقاش موضوع مختلف

    ———–

    اذا كانت السياسات والبرامج المتبعة فى مصر مش نافعة

    هنعمل ايه

  9. العزيزة ثودة المحبوبة،

    الآن و قد قرأت الإدراج عن آخره أقول للإخوة المصريين، و بالمناسبة لكل العرب من الخليج إلى المحيط،

    نامي جياع الشعب نامي /// حرستك آلهة الطعام

  10. آزول ؤلتما ثودة

    هاذ المرة نوضتي لعجاجة ف الخوت

    شي كايتهم شي

    ؤ هاذي هي حالت عريبان من البحر تا لبحر

    فعاوض مايساويو مع بعضياتهم شي كيشرق ؤ شي كيغرب

    المهم كان عليك تشوفي غير خوتك المغاربة آش دايرين ف بعضياتهم بلا متمشي حتا لمصر

    خاصة أنه كاينين شي وحدين كيدعيو غير ب الله يقربلها

    —————————————

    أصدقائي المصريين

    من اللائق عدم نشر غسيل الوطن كله أمام الملأ

    خاصة أن غسيلنا يكاد يكون واحدا

    فخير وسيلة للتغيير هي النقد البناء و ليس الهدام

    —————————————

    مع خالص التحيات

    تانميرت

  11. عزيزتي ثودة/
    عن التبعية والتبعية المضادة أتكلم

    التبعية أن ترى كل ما تفعله الحكومة صواب - والتبعية المضادة أن ترى كل ما تفعله الحكومة خطأ.
    وقد تكون التبعية لفريق من المعارضة. ولو أني لا أحب هذه الصفة والأصح أن نقول من التيارات الفكرية أو السياسية. لأن المعارضة ليست هدفا، ولا وظيفة..
    وعندما نعارض، فنحن نعارض سياسات، وأفكار. وإجراءات.. بغض النظر عن صاحبها أيا كان.. وعندما نؤيد فبالمثل.

    أعجب أن يستاء أحد من رفضنا لضرب مواطن، “أيا كان” وإهانته وانتهاك حرماته.. مذكراُ إيانا بأيام مضت.. ثم يمن علينا بأن الحكومة قد تركت لنا بعض حقنا في إبداء الرأي في شؤون بلدنا.. برغم أن هذا التسامح لم يصل بها أن تستجيب لشيء من مطالب الناس.. ولا أن تحاسب من ثبت تورطهم في جرائم أقل ما توصف به أنها ضد الإنسانية. وسرقات بعشرات المليارات.
    ويحكم عملي وخبرتي القليلة في الحياة.. أحسب أن أول العناصر التي يجب توافرها من أجل الاستقرار والاستثمار الأجنبي، هو احترام القانون واحترام أحكام القضاء. حتى يأمن المستثمر على نفسه وماله.
    فلا يوجد مستثمر عاقل، يغامر بماله في بلد من السهل ان تصادر أمواله ويحول إلى محاكمة عسكرية.. أم يتم توقيف ابنه أو بنته في الطريق العام، ليتعرض للضرب والأهانة..
    وإذا شعر الناس أن حقوقهم مصونة بالقضاء العادل المستقل، فلا اظن أنهم يلجؤون إلى التظاهرات العنيفة..
    وليس من ينشر أخبار هذه المظاهرات هو الذي يسيء إلى الاستقرار.. وإنما من يسيء إلى الاستقرار هو من يدفع الناس إلى هذا السلوك. وهو سلوك مضر بلاشك.. ولا يلجأ الناس إليه إلا إذا شعروا أن لا سبيل أمامهم إلا هو.

    أما عن الوطنية، فهي الولاء للوطن، وليس للرئيس أو الحاكم.. فإذا كانت سياسات الحاكم تضر بمصالح الوطن، فمن واجبنا الوطني والشرعي أن نبين له ذلك..ومن واجبه القانوني والأخلاقي والدستوري والشرعي أن يستجيب للنصح، وأن رجع عن السياسات المضرة بمصالح الوطن.. وهذا النقد والرفض لسياسات الحاكم ليس إساءة للوطنية، كما أن تأييد الحاكم في قراراته السليمة ليس عمالة أو خيانة للشعب.
    المهم أن يظل العامل الحاكم في أي مناقشة هو مصلحة الوطن، والانحياز للمصلحة الوطنية، وقد نختلف في تعريفها، وهذا حق للجميع.. فهناك من يرى أن استقلال القرار الوطني هو الأولوية المطلفة، وهناك من يرى الاستثمار الأجنبي هو مفتاح الخير، وهناك منيرى البدأ من التعليم، وهناك من يرى البدأ بإصلاح القضاء، وأو الإصلاح السياسي. وهناك من يقول الحرية أولا…
    وكل هذه الأراء تنبع من حب بلادنا وحرصنا عليها.. فلا هذا عميل ولا ذلك خائن.. قد يكو ن أحدهما ضالا، والأأخر مصيبا.. وقد يكون في كل رأي منهم قدر من الصواب..
    أما التهم الجاهزة، من كافر إلى غوغائي، ومن منحل إلى صاحب شعارات. ومن عميل للغرب إلى متاجر في الدين.. فهي كلها لا تثبت رأيا، ولا تساند موقفا.. ولا تكسب احتراماً.

    قد أطلت فوق ما ظننت أني أفعل عندما بدأت..
    فأعتذر عن الإطالة..

    تحياتي

    عزيزتي ثودة/
    عن التبعية والتبعية المضادة أتكلم

    التبعية للحكومة أن ترى كل ما تفعله الحكومة صواب - والتبعية المضادة أن ترى كل ما تفعله الحكومة خطأ.
    وقد تكون التبعية لفريق من المعارضة. ولو أني لا أحب هذه الصفة والأصح أن نقول من التيارات الفكرية أو السياسية. لأن المعارضة ليست هدفا، ولا وظيفة..
    وعندما نعارض، فيجب أن نعارض سياسات، وأفكار. وإجراءات.. بغض النظر عن صاحبها أيا كان.. وعندما نؤيد فبالمثل.

    أعجب أن يستاء أحد من رفضنا لضرب مواطن، “أيا كان” وإهانته وانتهاك حرماته. - وقد تعلمنا أن رسول الله صلى الله عليه وسلم، نهى عن سب زانية وهي ترجم - مذكراُ إيانا بأيام مضت لم يكن فيها ذكر لكرامة الإنسان.. ثم يمن علينا بأن الحكومة قد تركت لنا بعض حقنا في إبداء الرأي في شؤون بلدنا.. برغم أن هذا التسامح لم يصل بها أن تستجيب لشيء من مطالب الناس.. ولا أن تحاسب من ثبت تورطهم في جرائم أقل ما توصف به أنها ضد الإنسانية. أو سرقات بعشرات المليارات. وهي تدعي الديموقراطية، وأول طريق الديموقراطية أن يجيب الحاكم عن أسئلة الناس.. حول حقائق ما يحدث.
    ويحكم عملي وخبرتي في الحياة.. أحسب أن أول العناصر التي يجب توافرها من أجل الاستقرار أوالاستثمار الأجنبي أو التقدم أو الرخاء أو الأمن الاجتماعي، هو احترام القانون واحترام أحكام القضاء. حتى يأمن الإنسان على نفسه وماله وعرضه.
    فلا يوجد مستثمر عاقل، يغامر بماله في بلد من السهل أن تصادر أمواله ويحول إلى محاكمة عسكرية.. أم يتم توقيف ابنه أو بنته في الطريق العام، ليتعرض للضرب والإهانة..
    وإذا شعر الناس أن حقوقهم مصونة بالقضاء العادل المستقل، فلا أظن أنهم يلجؤون إلى التظاهرات العنيفة..
    وليس من ينشر أخبار هذه المظاهرات هو الذي يسيء إلى الاستقرار.. وإنما من يسيء إلى الاستقرار هو من يدفع الناس إلى هذا السلوك. وهو سلوك مضر ومرفوض بلا شك.. ولا يلجأ الناس إليه إلا إذا شعروا أن لا سبيل أمامهم إلا هو.

    أما عن الوطنية، فهي الولاء للوطن، وليس للرئيس أو الحاكم.. فإذا كانت سياسات الحاكم تضر بمصالح الوطن، فمن واجبنا الوطني والشرعي أن نبين له ذلك..ومن واجبه القانوني والأخلاقي والدستوري والشرعي أن يستجيب للنصح، وأن رجع عن السياسات المضرة بمصالح الوطن.. وهذا النقد والرفض لسياسات الحاكم ليس إساءة للوطنية، كما أن تأييد الحاكم في قراراته السليمة ليس عمالة أو خيانة للشعب.
    المهم أن يظل العامل الحاكم في أي مناقشة هو مصلحة الوطن، والانحياز للمصلحة الوطنية، وقد نختلف في تعريفها، وهذا حق للجميع.. فهناك من يرى أن استقلال القرار الوطني هو الأولوية المطقة، وهناك من يرى الاستثمار الأجنبي هو مفتاح الخير، وهناك منيرى البدأ من التعليم، وهناك من يرى البدأ بإصلاح القضاء، أو الإصلاح السياسي. وهناك من يقول الحرية أولا…
    وكل هذه الآراء تنبع من حب بلادنا وحرصنا عليها.. فلا هذا عميل ولا ذلك خائن.. قد يكو ن أحدهما ضالا، والآخر مصيبا.. وقد يكون في كل رأي منهم قدر من الصواب..
    أما التهم الجاهزة، من كافر إلى غوغائي، ومن منحل إلى صاحب شعارات، ومن عميل للغرب إلى متاجر في الدين.. فهي كلها لا تثبت رأيا، ولا تساند موقفا.. ولا تكسب احتراماً.

    قد أطلت فوق ما ظننت أني أفعل عندما بدأت..
    فأعتذر عن الإطالة..

    تحياتي

  12. في10,نيسان,2008 - 11:49 صباحاً, مولاي عمر كتبها …

    هاذي هي حالت عريبان من البحر تا لبحر

    ———————————————————

    عن أي بحر تتحدث؟؟ لا تقل لي أنك تؤمن بأن أرض العربّان من اليمن إلى تطوان كما يقولون. ههههههه ولا بأس أن يضيفوا غدا حتى أوربا و المِرِكانْ هههههههه طز على حلم الغربان .

    أخي أضن أنك ممن ينطبق عليهم مضمون مقال سبق و أن كتبته أتمنى أن تقرأه. و إليك مقتطف منه .

    ………..نعود إلى من يدعون أُخُوَّتنا و نعود إلى كذبتهم الجديدة القديمة كدبة موديل2008. فقد أصبح من حكم العادة سماع أسطوانة “”حتى أنا أمازيغي، ولكن….”. هذه السمفونية التي يستعملونها لتأخير المد النضالي الأمازيغي ، و لحشر أنوفهم القذرة في شؤون الأحرار أملا في خلق بلبلة في الصف الأمازيغي . ذلك بعدما عجزوا عن المقارعة الفكرية…………….

    إليك الرابط:

    http://amghnass-n-atlass.maktoobblog.com/837111/خزعبلات_العرب_أم_عرب_الخزعبلات

  13. إليك الرابط:

    http://amghnass-n-atlass.maktoobblog.com/837111/خزعبلات_العرب_أم_عرب_الخزعبلات

  14. الاخت ثودة : للشعر والبيان في قلبك مكان ,,,

    دمت ودام التالق والابداع ,,,

    جديدي بانتظار بصماتك ,,,,

    تحياتي لك ,,,,

  15. ما بالك أخي أمغناس ترد كل نقاش إلى قضيتك الباطلة، تتخبط خبط عشواء و تتهم مواطنيك المغلوبين على أمرهم مثلك و مثلي

    بالتآمر ضد مدك النضالي المزيف

    أ تظن أن الثقافة المغربية العروبية أحسن حالا من الأمازيغية???

    إن اللغة التي نتواصل بها الآن أنت و أنا هي أيضا مهددة بالإنقراض و العامية المغربية ستتحول في المدى القريب إلى دياليكت أقرب

    إلى الفرنسية منه إلى لغة الضاد

    هنالك أخي أمغناس ستصبح لا أنت أمازيغي و لا عربي و سيكتبون على بطاقة تعريفك: بدون شغل و بدون هوية

    معذرة يا أجمل ثودة

  16. الخبز فى مصر يعنى العيش

    وملايين -فى مصر-اصبحوا يحصلون او لا يحصلون على فرصة العيش فى مصر بصعوبة بالغة

    سيبك من التفاصيل-لاتسمح لاحد ان يغرقك فى التفاصيل والاحصاءات- -لكنالثابت ان فرصة ان يعيش المواطن لياكل 3 وجبات اصبحت مش ممكنة

    النظام الاقتصادى للبلد يقوم على معادلة لاتسمح لاكثر من تلت الشعب بالحصول على العيش

    القيادة السياسية امرت الجيش بان يخبزلهؤلاء خبزا

    والجيوش لا تفعل هذا الا تجاة المناطق المنكوبة

    ويبدو ان هذا الاجراء المؤقت سيتحول الى امر دائم باعتبار ان هؤلاء سيظلون منكوبين دائما جحسب النظام الاقتصادى القائم على عنفوان نظرية داروين

    فهؤلاء لم يتوائموا مع العولمة

    ومن جهة اخرى تم اكتشاف ان الطحين يتم تهريبه من محافظة لاخرى

    يعنى تخيل انت ان الطحين هو سلعة تهريب فى نظام متعولم

    والذين يقومون بالتهريب -ربما-هم انفسهم غالبا-باين كده- من يوكل اليهم بمهمة توفير الخبز وهم معروفون بالاسم فى كل محافظة غالبا

    ومن ناحية تالتة- اكتشفت اجهزة الامن المشرفة على النظام التغذوى- ان هناك تجار يشترون القمح المزروع فى الحقول وهو مازال عيدان وسنابل خضراء ويحصدونة لتحويله الى علف للبهائم نظرا لجدواه الاقتصادية النسبية عن تركه للبشر ليصبح خبزا دون جدوى

    كما اكتشف منظرو الاقتصاد فى مصر ان سبب الغلاء العالمى هو ان شعوبا لم تكن تستهلك قمحا او لحما-اصبحت بملياراتها كمليارات البشر فى الهند والصين يستهلكون اللحوم والقمح والحليب بسبب نمو اقتصاديات بلدانهم بشكل سمح للمليارات اللى كانت مستبعده من الاستهلاك ان تصبح مستهلكة

    وطبعا نتج عن ذلك ان شعوبا اخرى حرمت من الاستهلاك

    اى ان الهنود و الصينيون ياكلون طعامنا ويسحبون اللقمة من فم اطفالنا

    وليس صحيحا ان حكوماتنا هى التى اخرجتنا من ان يكون لرواتبنا قوة شرائية

    ومن من اعداء الدولة والشعب المصريين كان ليستطيع ان يهزم الدولة ويذل شعبها الى هذة الدرجة

    ان هذه هى النقطة التى تنهار فيها الدول

    وتفقد اى سبب لوجودها

    وهى النقطة التى يكفر فيها الشعب بجدوى الدولة والمجتمع

    وعندما تصبح المفاوضات بين الشعب والدولة بين -بجنية عيش مقابل التنازل عن كافة حقوقكم الاخرى

    هنالك يصبح كل شئ مباحا وممكنا

    الا الخبز والستر

    ———–

    الحل سياسى

    وهو الاعتراف بادمية هؤلاء الناس-احنا- وانهم شركاء فى الوطن وفى الدخل القومى وليسو منكوبين ولا منبوذين ولا داسهم قطار العولمة

    الاعتراف بالحقوق قرار سياسى

    ويشمل كافة الحقوق للمحاصرين

    من نظام اقتصادى-لصالح اقلية-و لايتيح فرصة العمل الكافى لاحتياجات الغالبية الذين يحصلون على مرتبات تعود لعصر ستالين

    الوطن-يعنى الوطن-ويعنى اننا مش لاجئين ولا شحاتين-

    اى ان الوطن لا يقتصر على -بجنيه عيش زى المساعدات المقدمة لغزة والماء والكهرباء

    انا مش محايد هنا ولكنى اتكلم بهدوء

  17. الجمعة,شباط 29, 2008

    طلب مساعدة

    طلب مساعدة :

    مناشدة لمساعدة المناضل الأمازيغي جميل على إجراء عملية جراحية مكلفة جدا ناتجة الاعتداءات التي تعرض لها على يد فصيل النهج الديمقراطي القاعدي ورقة 86 بإمتغرن

    أزول إيمازيغن؛

    كما يعلم الجميع فالموسم الجامعي 2006- 2007 كان موسما لاجتثاث الصوت النابض لإيمازيغن داخل الساحة الجامعية، فكنت من بين المستهدفين من قبل عصابات الجانجويد لا لشئ سوى أني أومن بنبل قضيتنا قضية الشعب الأمازيغي على صعيد تمازغا. لقد تعرضت لمحاولة تصفية عرقية من طرف عناصر من فصيل النهج الديمقراطي القاعدي ورقة86؛ بالحي الجامعي بإمتغرن مساء يوم الجمعة13يوليوز 2007 ؛ حيث انهالوا علي بأسلحة بيضاء مزابر؛ مما تسبب لي في جروح خطيرة نقلت على إثرها إلى المستشفى المحلي بإمتغرن؛

    ——————————————————————————-

    ونظرا لخطورة حالتي الصحية نقلت إلى مستشفى محمد الخامس بأمكناس حيث خضعت لعملية جراحية هناك

  18. حاليا أنا مجبر على إجراء عملية جراحية مكلفة جدا، لذا أناشد كل من آمن واستوعب وفهم و عمل بقيم تيموزغا مساعدتي ماديا.

    فمزيدا من الصمود لانتزاع مطالبنا المشروعة ؛ فلنقف وقفة رجل واحد ولنقل بلغتنا الأمازيغية وبصوت واحد : أ نرز ؤلا نكنا

    E-mail: urimut@yahoo.fr

    Azul Jamil: 21210224453

  19. أختي ثودة شعلتي العافية بين المصريين ما بيناتهم

    وحتى بين لمغاربة ما بيناتهم

    انت واقيلا هي هاديك اللي عطاها الشيطان الشربيل ولمضمة ديال الذهب وقدم هو استقالتو من بعد ما قدرات تفرق بين قبيلتين اولاد عمومة…و نااااااااااري ميمتي

  20. تحياتي

    الصديقة المشاغب قلمها -ثودة العربي- ، أعتقد أن “وجها لوجه” نجح في التقط موضوع ساخنا في مصر الشقيقة..بل أن المغرب إدا ما ارتفعت وتيرة الغلاء مقابل مسلسل الاجهاز على ما تبقى من قدرة شرائية لمواطني الهوامش والجحيم مرشح للوصول إلى نفس مأزغ الخبز الدي خنق قلوب وجيوب المواطنين في مصر

    وبالنسبة لي أكتفي بالإنصات إلى وجهات نظر المتعددة فضلا عن المواجهة الساخنة التي أثارها الزميلين الفيل ود. رياض والتي مهما اشتد وهجها لن تصل إلى وهج الحريق المهول الدي أحسه الأطفال المصريين وهم ينتظرون الرغيف

    تحياتي وتقديراتي

  21. لا أدعي أنني قرأت كل كلمة في الادراج والتعليقات.. وإن سبق لي قراءة الادراجين في مدونة الفيل والدكتور رياض..

    لكن أكتفي هنا بالقول أن مشكلة عجز المواد الغذائية وارتفاع أسعارها.. بما يخرج الطبقة الأقل من متوسطة من القدرة على الشراء ..إلا في أضيق الحدود .. هي مشكلة عالمية .. تصرخ بها وسائل الإعلام في العالم .. وهي ما ثلة منذ عشر سنوات .. لكتها ازدادت حدة مع ارتفاع أسعار الحبوب في العالم بما يعادل 150% أو أكثر في العام الأخير … بل أصبحت تهدد حتى دول أوروبا..

    إنكار المشكلة لن يحلها.. لا في مصر.. ولا في دول العالم..

    أما سبب المشكلة فمعروف بما لا يدع مجال للجدال والنقاش.. النظم السياسية القائمة على الرأسمالية العالمية والسوق الحر.. في عصر ارتباط المصالح.. أي العولمة..

    لا مجال هنا للمزايدة والجدال.. فمن أراد معرفة علاقة تلك الأسباب بالسلع الغذائية.. فما عليه إلا كتابة

    Causes and solution of world food crisis)) وسيجد مئات بل آلاف من التقارير والدراسات الاقتصادية المتخصصة بإشراف جامعات ومؤسسات ومنظمات عالمية وأولها هيئة التغذية..

    لذا من الأجدر أن نتناقش في الحلول.. والحلول أيضا موجودة.. و جميعها يؤكد على أهمية الحل الداخلي .. أيا كانت تسميته.. سياسي.. اقتصادي .. أو اجتماعي..

    والحل الداخلي يعني بكل بساطة.. الفصل بين السلع الغذائية الأساسية .. والسوق العالمي.. أي عودة ..عصرية .. لنظام الستينات .. نظام الاكتفاء الذاتي الغذائي .. أو ما كنا نطلق عليه الأمن الغذائي.. وربط السعر داخليا (لا عالميا) بالدخل المحلي وسعر الفائدة المحلية..

    وبالطبع الاكتفاء الذاتي الغذائي.. نظرية متشابكة وتشمل.. توجيه الإنتاج .. وتخصيص الأراضي.. وترشيد الاستهلاك وتشجيع مشاريع الغذاء الصغيرة.. وتغيير نمط الاستهلاك المعتمد على المبالغة في الاستثمار في الثروة الحيوانية.. وتحريم التصدير إلا من الفائض.. علاوة على الرقابة الصارمة على الأسعار ..

    لا مفر من الحلول الداخلية.. واستقلال الغذاء عن الرأسمالية العالمية .. لا في مصر فحسب بل في غالبية دول العالم.. وإلا اصبح العالم مسرحا لكارثة إنسانية.. قد يستحيل التحكم فيها.

    تحياتي ثودة لمراياك وما عليها من بخار ساخن

  22. كل ما أتمناه هو أن نظل كمدونين نحب بعض ..نحترم بعض … نخاف علي بعض ….

    يا سلام …. قوتنا في تجمعنا ووحدتنا … نختلف بس نفضل أصدقاء …

  23. السلام عليكم

    اول زيارة بس بجد ما شاء الله

    الاخ الفيل لا تتعب نفسك الاخ dr. بيقول الحكومة صح يبقي الحكومة صح والشعب غلطان .

    السيد ال . dr ممكن جنابك تقول لي انت ليه زعلان دة فيل حد يحط عقله بعقل فيل .

    باتمني بس اول الشهر الصبح تطلع تشتري الخبز من قبل الفجر وبعدين تركب المواصلات وتروح الشغل هلكان ولما ترجع في المواصلات وربنا يكرمك بكسر في الضلوع تروح القصر العيني ولما التمرجي يكتب لك دواء لان الطبيب مش موجود وتروح تدور علية لا ن مفيش في المستشفي وتلاقية بربع مرتبك ولو اشتريتة وانت راجع جبت كيلو لحمة وشوية خضار وعدد 4 حبات فاكهة وتوصل البيت وانت مرتاح

    تدفع الايجار وتشيل فلوس الكهرباء والماء ويطلب منك ابنك مصروف ومتلاقيش بح

    طار المرتب مش حتسب الحكومة بس لا وابو اللي جاب الحكومة كمان .

    يا معالي الدكتور مش كل مصر dr

    ولا كلها جمال مبارك شريك الاستثمار .

    ولو جنابك بتفكر صح قول لنا ((( كام مصري ممكن ياخد شقة في مدينتي)))

    شقة بـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    25 مليون ولا 50 مليون ولا تحب تاخد فيلا ب 100 مليون

    للعلم الدولة باعت المتر ب 8 جنية

  24. نسيت اقول للفيل كل حوار وانت طيب كلامك صح ان قال اة ولا لا .

  25. سمعة ومصلحة واستقرار البلد

    سمعةومصلحة واستقرار - بلدنا

    مين اللى فى ايده يسئ لسمعة بلدنا ومين ف ايده يحسنها

    اللاعتقالات اللى حصلت امبارح والتدخل الامنى الشرس -تسئ الى سمعةومصلحة واستقرار - بلادنا

    والمظاهرات السلمية حتى ولو عطلت المرور يوم واحد -زى كل الدنيا- لاتسئ لسمعة بلدنا وان كانت طبعا تحمل ادانة للحكومة

    هنا الضلال والبهتان

    طبعا المظاهرات تسئ لسمعةواستقرار الحكومة بان شعبها مش راضى عن سياساتها

    لكنه لايسئ لسمعة البلد

    ان نقول ان السياسات الاقتصادية للحكومة ادت الى ان يقع اكثر من اربعين بالمائة من الشعب تحت خط الفقر-بسبب الحد الادنى للاجور-

    ان تقول المظاهرات هذا- يعنى اهانة لهذة السياسات المنحازة- ومن اختاروها ونفذوها وليست اهانة للبلد

    ان يضغط اصحاب المصلحة لتغيير هذة السياسات- فهذا حقهم- وهذا يعنى ان النظام السياسى يريد ان يعرف- لا ان يمنع راى الناس ويستجيب لهم وممكن يغير بعض سياساته لمصلحة الشعب

    يعنى ده شئ يحسن سمعة البلد بان النظام قادر على تصليح اخطاءه ومواجهة المشاكل بمرونة

    يعنى ده يوحى بان البلد مستقر والنظام قوى وثابت وانه يتجادل مع راى الناس ويتفاعل معه وان الديمقراطية تصحح نفسها بنفسها

    لكن اذا نزل الاف لجنود الى الشارع لمجرد دعوة الى التظاهر او الاضراب على الفيسبوك- فده يحمل اساءة كبيرة للبلد

    كل الاضرابات اللى حصلت فى السنوات الاخيرة لم تحدث فيها اعمال تخريب

    يعنى الراى العام ناضج كفاية لان نعطى له الفرصة للتعبير عن مصالحة -وكبته لن يؤدى الا الى العنف

    الناس وصلت للنهاية ومن الذكاء ان نعطيهم الفرصة للتعبير عن مصالحهم

    طوابير الخبز فى دولة-تسئ لسمعة الدولة وليس النشر فى وسائل الاعلام عنها

    الفقر الى درجة الجوع-شئ يسئ للبلد وليس ان ننشر عنه

    منظمة الغذاء العالمى تكلمت عن تعريف جديد للمجاعة وهو ان تكون السلع الغذائية متاحة فى الاسواق لكن الناس لاتستطيع شراءها

    لم نسمع عن ندرة فى القمح او الطحيناو باقى السلع فى السوق المصرية

    لكن نعرف ان السياسات الاقتصادية والاجتماعية جعلت الشعب شعبين والبلد بلدين

    وكتير بيتكلموا عن ثوابت الامة وكان من اهمها ان محدش فى مصر بيبات من غير عشاء

    ومن فعل هذة الكارثة يريد ان نسكت عما يفعله

    هو يسئ الى البلد ومستقبله فاذا عارضناه قال انتم تسيئون لسمعة ومصلحة واستقرار البلد

    من اللى يسئ لسمعةومصلحة واستقرار البلد- من يفعل ام من يقول

    هم يعرفون ان استمرار هذا الوضع مستحيل

    بدليل نزول الجنود الى الشوارع امس بصورة مهولة وبدليل الاضطرار الى الاعتقالات والعنف

    ليس خوفا من معارضة هزيلة

    الخوف من اننا وصلنا الى النقطة الحرجة التى عندها لن تقتصر المظاهرات على عشرة انفار من كفاية

    وصلنا الى نقطة اصبحت الجماهير مستعدة- او شارفت لان تطالب بمصالحها

    والحكومة غير مستعدة لان تتعامل بمرونة مع هذة المصالح

    هنا تضطر اى حكومة لان تستخدم العنف والشرطة والاعتقالات بدلا من السياسة

    وهنا نسئ لسمعةومصلحة واستقرار البلد

    ولن يستطيع احد ان يدعى فى ظل صراع كهذا ان يدعى ان حكومة تجلس على برميل بارود من الغظب المكبوت والمصالح المستلبة والمظالم المقننة- لن يستطيع احد ان يقول ان ده بلد مستقرة وتعالوا يامستثمرين استثمروا عندى

    اصل انا عندى ايدى عاملة رخيصة

    مش هتنفع الحكاية كده

    مش نافعة

    واقول لمن طالبنى ان اكتب من سكات

    مش هاكتب من سكات

  26. الواحد بيكون سعيد بالحوار مع ناس محترمين

    كل ما يمكننا هو ان نعرض وجهات نظرنا المختلفة

    ممكن كلامنا يطلع صح او غلط

    كلامنا مش للبيع

    ولسنا ماجورين

  27. في10,نيسان,2008 - 01:49 مساءً, abdellah jada كتبها …

    —————————————————————

    وما شأن الأمازيغ إن انقرضت لهجة قريش أم لم تنقرض؟ لنكن منطقيين أخي ولنبتعد عن لغة المزايدات، العربية لغة مستعمر فرضت باسم الدين الأموي وليس الإسلامي,

    أما عن قولك أن المد النضالي الأمازيغي مزيف فأدعوك أن تنزل قليلا للشارع لتعلم أن تمازيغت هي الهم الشاغل للشباب الأمازيغي .

    أما أنتم فموتوا من أجل عراقكم وفلسطينكم و دعونا نموت ونناضل من أجل هذا الشعب و هذه الأرض المستعمرة من طرف القومجية العروبية.

  28. غزة تحتضر تحت الحصار

    رجاء لنسخر اقلامنا

    لدعم غزة…لان القلم امانة ورسالة

    تحياتي

  29. واقع الشعوب العربية سواء بمصر او اي من الاقطار العربية الاخرى لا يختلف عن بعضه ، الوضع في تدهور مستمر وقافلة التنمية حمل كادب ، اما الانظمة العربية فهي تخطو و تتطور بثباث من السيء ونحو الاسوأ ، ما لم افهمه هو كيف ان الاخ يريد منا ان نلبس نظارات قوس قزحية رغم قتامة الصورة.

    اختيار موفق زميلتي ثودة

  30. الأخ اللى مسمى نفسه …المصرى
    اولا مش كل اللى يحمل لقب دكتور عايش فى بقه معلقة دهب …. بالعكس …سواء كان طبيب او دكتور جامعة ….بيعانى مشاكل مالهاش حصر ……و الا انت مش متابع مطالبات الفئتين دول بالذات بتحسين اوضاعهم ؟
    صحيح انى مش باركب مواصلات عامة …و مش باقف فى طابور عيش و مش باتعامل مع مستشفيات حكومية …..لكن ده مش عيب ….. و مش لازم تمرمط عشان يكون لك حق فى مناقشة مشكلات بلدك ….يعنى مثلا فيه ناس بتاكل من صفايح الزبالة …اعتقد انت مش منهم …ببساطة لأن عندك كمبيوتر و بتدخل مدونات …. معنى كده ان مش من حقك تتكلم عن الغلابة ؟
    و انا كمان مقدرش اخد فيلا من ام 100 مليون …و لا حتى شقة من ام مليون واحد ….لكنى مش حاقد على الحكومة ….
    عارف ليه ؟
    لأن الاساس اللى ديننا وجهنا ليه انك تبص فى امور الدين للى اعلى و افضل منك ….و تحاول تبقى زيه قال تعالى
    “و فى ذلك فليتنافس المتنافسون “
    اما فى امور الدنيا …لازم تبص للى اقل منك و صدقنى هاتلاقيهم اكتر …و تؤمن بكلام ربنا :
    “و رفعنا بعضكم فوق بعض درجات”
    و ترضى بالمقسوم لان الدنيا دار ممر الى دار مقر ….
    ” من أصبح منكم آمنا فى سربه ، معافى فى جسده ، عنده قوت يومه ، فكأنما حيزت له الدنيا بأسرها” صدق رسول الله صلى الله عليه و سلم
    و افتكر انك لو فتحت التلاجة فى بيتكم و اظن عندك تلاجة ….هاتلاقى قوت يومك و غدك و يمكن اسبوع او شهر لقدام …..
    يبقى تحمد ربنا و ما تقضيش حياتك فى القر و الحسد …
    و تعرف ان حتى الصحابة كان فيهم الأغنياء زى ابو بكر الصديق و عثمان بن عفان و عبد الرحمن بن عوف ….رضى الله عنهم جميعا …
    و ماكانش فقراء المسلمين بيحقدوا عليهم و يكرهوهم …..
    و اوعى تقول انهم كانوا بيتصدقوا من اموالهم و بيساندوا الدعوة الاسلامية ….لان فيه ناس كتير من اغنياء اليومين دول …. بيبذلوا اموالهم فى اوجه الخير و مراعيين ربنا اكتر مما تتصور … و سنة الحياة ان يكون فيه غنى و فقير فى الدنيا … و حتى الآخرة …
    يبقى اذا ربنا اكرمك و دخلت الجنة …ماتنساش تقر على اللى افضل منك مكانة عند ربنا …
    اما انتزاع اموال الناس و اراضيهم بالقوة بحجة توزيعها على الفقراء ….دى حاجة لا تمت لشرع او دين بصلة ….. و الا كان رسول الله اولى بتطبيقها ….. و المشكلة انها فى الآخر راحت فى ايدين طبقة كانت جعانة و فجأة انبهرت بالثروة و السلطة اللى مالهاش حد ….و نهبوا كل شىء و رموا الفتافيت للغلابة …..
    و طبعا انت فاهم انا باتكلم عن اى عهد …لأنك فى مدونتى استنكرت انى اوجه النقد لفترة انا ما عشتهاش …..معنى كده انك ما تتكلمش عن التاريخ …و معنى كده ان المدونين مش من حقهم يجيبوا سيرة غزة و يندبوا على فلسطين ..طالما ما شاركوش فى حرب 48 ….بالذمة ده منطق ناس عاقلة ؟
    شوف الفرق بين كلامك و تعليق الاستاذة سامية عبد المطلب فوق ….و انت تعرف الفرق بين المثقفين و غيرهم …..و تعرف ليه لازم يكون فيه قادة للفكر ….و ناس كتير عليهم اصلا انهم يفكروا ….عشان ربنا ما اكرمهمش بالقدرات اللازمة ….و لو شغلوا مخهم ….اذا كان موجود اصلا …..هاتحصل مصايب …. و هايقعوا فريسة سهلة للمحرضين و دعاة الفتنة ….و ده اللى حاصل فى المدونات النهارده ……
    للاسف الشديد …. كل لحظة باندم على الوقت اللى باضيعه فى المدونات ….طول ما فيها بقايا الفكر الشيوعى ….. و احقاد بعض الفئات الضالة المضللة …..
    تحياتى للاخت ثودة صاحبة المدونة …
    و اتمنى نعرف رأيها بعد كل اللى بتقراه ده

  31. قلة الادب ليس لها حدود-ونحن لانستطيع المنافسه فى هذا المجال

  32. جريدة التدوين

    تدعوكم لزيارة

    العدد الاول 10 ابريل 2008

    تجدون فيه

    -حوار مع المدون الاستاذ محمد ملوك -

    -المدونات الصرية ضغط على النضام-

    -سلطة التدوين-

    - صحف ومدونات-

    - فلسفة التدوين-

  33. في 10,نيسان,2008 - 04:34 مساءً, ثودة العرَبي كتبها …

    سلام

    عزيزي أبو عويصة لا أعرف من سقط في شبكة صيدي

    هل رجلاك أم رجلا مريم

    أهلا بك أنتظرك حول صينية شاي فيها سكر زيادة

    أبو عويصة ومريم العجيلي :

    ضحـــــــــــــــــــــــــك كالبكــــــــــــــــــــاء

    في 11, نيسان, 2008 - 12:26 مساءاً ابو عويصة كتبها …

    اختي ثودة العربي ..

    الحمد لله أن الذي سقط في شبكتك رجلانا فقط .. وبقيت يدانا وعقلنا بلا قيد .. لكي تساعدنا على الحلاص من تلك الشبكة .. من أجل شرب ذلك الشاي كما يشربه الضيف لا السجين المقيدة رجــــــــــــــلاه ..

    أحسنت الوصف الذي يقبل معناه على الوجهين ..

    بكــــاء كالضحــــــــــــك …!!! على حالنا وفهمنا .. فبدل أن يكون سؤالي سؤال إيقاظ للهمم نائمة ضائعة .. تحول لجدل وخصام لا يرجى منه فائدة ..

    شكراًلمرورك وتعليقك الذي لو فهم على وجهه الصحيح لكتب بماء الذهب ..

  34. سلام

    عزيزي كونان

    بعض المرات كتركع شي ركعة خايبة

    راه الشيطان الا نسيتي هو الساكت عن إبداء رأيو وعن الصدح بالحق لي كايشوف بالطبع

    والعافية الله يجبك على خير ماشي أنا لي شعلتها

    لي شعلها هم المسؤولون والحكام لي ماقادرينش في مصر يضحيوا حتى هما شوي بامتيازاتهم باش الشعب كامل يلقى الرغيف أو الامة كاملة تجوع

    ماشي واحد كيتسارا في بريطانيا العظمى وف أفخر المطاعم وكيخسر من فلوس الشعب والآخرون يموتون كمدا في انتظار الرغيف

    راه هادو وكنسطر عليها هما لي شعلوا العافية في قلوب الغلابة من الشعب

    ماشــــــــــــــــــــــي أنا

    فهمت ولا باغي غير تطنز علي

    سلام

  35. السيد dr

    أدليت بشهادتى الشخصية التى بنيتها على خبرات طويلة …مباشرة و غير مباشرة …. و تعامل وثيق الصلة مع جهات عديدة ذات شأن يعتد به

    و لا زال عندى الكثير و الكثير جدا لأدلى به من وقائع محددة و مواقف شخصية و أرقام و إحصاءات فعلية

    أرجو من أخواننا فى بعض الدول العربية الشقيقة البحث عن معانى هذه الكلمات فى قواميسهم أولا

    ـــــــ

    حين تتصور انك تنفرد بالمصداقية والعلم والمعرفة فهذا حق إليك

    وحين تذم عصر لم تعيى بكلمة حق فذلك ليس بحق إليك

    وحين تنعت الآخرين فانك فقط تقول من أنت .

    وكما تعز عليك مصريتك تعز علي الآخرين أوطانهم

    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ هذا كان تعليقي في مدونة ال dr

    ولا ادري لماذا تواريت بالدين

    والي الحقد الطبقي .

    و موضوع التحدث عن التاريخ اهي (( بشهادة حق )) كما تفضلت ؟؟

    وكيف لك بشهادة حق شخصية من التاريخ ؟؟

    ((وهذا كلامك انت ))

    ظهرت طبقة جديدة من أتباع الثورة الذين استفادوا منها سياسيا و اجتماعيا حتى شكلوا نظاما طبقيا جديدا بمفهوم و مذاق مختلف و لكن بعيوب أفدح و أكثر قبحا.

    انقضى عهد حكومة الثورة بكل ما فيه … و لم يطرأ الكثير من التحسن على أحوال المواطن المصرى …

    معركة أكتوبر … عزاء للشعب الذى تردت ظروفه المعيشية و زاد الطين بلة ظهور طبقات جديدة نتيجة لسياسة الانفتاح التى انتهجتها الحكومة فى ذلك الحين

    و يعلم كل من عاصر تلك الفترة ما كانت عليه بنية مصر الأساسية المهلهلة بكل المقاييس …. حيث تسلمت حكومة الرئيس مبارك تركة ثقيلة

    اليس كلامك هذا .

    اما موضوع الشقق فكان الاجدر بك ان تقارن بين سعر شراء الارض من الدولة وسعر البيع !!

    ام انك مع الدولة في بيع الغاز ب7سنت لاسرائيل وهو يتكلف 6 دولار علي مصر ؟؟

    وموضوع المرتب هو رمزي لتدني الاجر بما يدفع بالموظفين الي الفساد وليس بحسد .

    اما موضوع الثقافة والعلم فكما قلت لك

    ((((حين تنعت الآخرين فانك فقط تقول من أنت ))).

    اخيرا الحمد لله علي جهلي المتواضع

  36. السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

    جمعه مباركه يارب عليكم

    وعلي كل المسلمين

    والموحدين

    دومتم بخير لي عوده للتعليق

  37. رياض اللى عامل نفسه دكتور دا تبع الرجاله اللى فى أمن الدولة

    وشنبه دا تربية الأمن ..وبيدوهم كورسات فى أمن الدولة

    بيعلموهم يربوا اشنابهم ويسرحوهم

    اللى فى المدونات واللى فى الشوارع

    اشناب اشناب اشناب البلد كلها استخبارات ما عادوش يخرموا الجرانين ويبصوا من وراها

  38. لاخت الكريمة

    هذه هى زيارتى الاولى لهذا البراح الطيب الراقى

    صراحة بهرنى جدا وسحرنى لقوة الادراج وعلوه وقمة القلم هنا وتحضره

    كل المودة لك منى

  39. اختى الرائعة

    انا ارى ان الدكتور محمد لة وجه نظر بس انا لا احبذها لان المدون لابد ان يكون لة نقد بناء ونحن ننقد حتى يتم الاصلاح وليس لاننا نحب النقد ونتصيد الاخطاء

    ادراجك رائع كعادتك

    دمتى متألقة

  40. لمن يرغب المشاركه في مسابقة شاعر العرب الادبيه سجل الان

    شعر 00نثر00قصه000روايه

    http://www.shaaeralarab.com/vb

  41. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    بارك الله ووفقك

    العدس

    Lens Eseulenta

    نبات من البقوليات، وهو من الأغذية الرئيسية للإنسان لأنه يشتمل على البروتين

    …………………….

    لتعرف المزيد أدعوك للمرور بمدونتي المتواضعة

    احترامي وتقديري

  42. الخميس,نيسان 10, 2008

    التعمية على اصل المشكلة

    التخريب المادى ممكن تعويضة لكن الهدد اللى بينال قيم المجتمع والدولة-من الصعب تصليحه

    قيمة المواطنة والشراكة فى المصالح والانتماء

    قيمة العدالة والتوازن

    قيمة العلم كوسيلة للحراك الاجتماعى

    قيمة العمل فى حد ذاتها كوسيلة للستر مش حتى للرفاهية

    قيمة دولة القانون-يعنى الحكومة اللى بتخرق القوانيين فى انتخابات المحليات وتهدر الاف الاحكام من المحاكم كيف لها ان تلوم الاحداث قاموا بالتخريب

    واللىبيكسر الاساسات-هو ده المهم

    لان من الصعب جدا اصلاحة

    لكن لو كام محل اتحرقوا فى المحلة ممكن تعويضهم

    ————————————————————

    هنا لا احد يدافع عن التخريب ولا يستمرئه

    لكن علينا ان نتساءل مالذى دفع هؤلاء الى ان يفعلوها

    انهم تاكدوا ان لا نصيب لهم حاليا او مستقبلا فى هذا الوطن

    وانهم مستبعدون عمدا

    ااسلوب التقليدى هو ان تثير غيرة الطبقة المتوسطة ضد هؤلاء المشردين وابناء الشوارع ومن يحصلون على دخل اقل من دولار يوميالاسرة من خمسة اشخاص-وهم من سماهم ساركوزى بالرعاع

    لكن رعاع ساركوزى هم اجانب-ورعاعنا هم من اصحاب الملك- بكسر اللام-

    الخطة هى ان تستدر حنق الطبقة المتوسطة ضد هؤلاء- لان الطبقة المتوسطة لها مصلحة وهى قادرة على ضمان توازن المجتمع

    لكن انت سحقت الطبقة المتوسطة ولم تتح لها اى مصلحة او نصيب

    40 الى 50 فى المائة من الشعب ليس لهم اى امل

    ملايين من الناس انت اوصلتهم الى يقين بان البلد لاتخصهم فى شئ لا حاليا ولا مستقبلا

    والنقابات والاحزاب والمجتمع المدنى وحتى الاخوان انت حصرتهم الى الحائط وسلبت منهم اى امكانية لان يقودوا حركة اعتراض منظمة

    يعنى الدول المتقدمة اصطنعت المعارضة والنقابات كى تقود هذة المظاهرات وتسيطر عليها والحزب الحاكم الان ربما هو الذى يكون فى المعارضة بعد عدة سنوات ليقود حركات احتجاجية عبر الاحزاب والنقابات بعد عده سنوات

    وعندنا لاتوجد اى قيادات سياسية او حزبية و نقابية قادرة على قيادة الجمهور وملئ فراغ تنظيم الاحتجاجات

    لذلك تنفجر الجماهير تلقائيا

    وعندما تخرج الناس الى الشارع دون قيادة-ودون حزب او نقابة لايمكنك محاسبتها

    كل الاضرابات اللى قادتها نقابات او قيادات لم يحدث منها الا تعطيل المرور وكان المسئولين يصرخون -انتم تعطلون المرور- والسلطة رفضت دائما اعطاؤء اى تصاريح للتظاهر بحجة المرور

    والدول العاقلة تعطى تصاريح للقيادات الحزبية والنقابية بالاضراب والتظاهر وتضحى بالمرور -بدلا من عشوائية حركة الاحتجاج

    وحتى مظاهرات الاخوان -تسيطر عليها قيادتها ولا تحدث تخريبا

    ويكون اصحاب المظاهرة مراقبين حريصين الا يندس احد لتخريب المظاهرة

    لكن مش ده المطلوب

    المطلوب هو منع كل شئ

    حتى الاضرابات والمظاهرات المنضبطة-مطلوب منعها بناء على ان ممكن يحصل تخريب

    ومن هنا نقول ان المستفيد سياسيا- من التخريب فى المحلة هو جهة واحدة تسعى الى كتم الحركات الاحتجاجية

    ولكن حتى ولو تم كتم هذة الاحتجاجات

    فهل يستطيعه عاقل ان يراهن ان هذا الوضع قابل للاستمرار

    هل باستطاعتنا تسويق هذا الوضع للاستثمارات الجديدة

    ماحدث فى الايام الماضية- وسيبك من التفاصيل- اوصل الجميع الى قناعة بان المسالة كده مش نافعة

    ومن هذة النقطة بالذات كان مفروض ان يبدا التفكير والنقاش

    لكن مش هنقعد نقول -دى المدونات تسئ للبلد وتشمت فينا الاعادى بتوع غزة-= وحالنا احسن من حال الدول العربية وزيمبابوى-واصل دى تراكمات من زمان وعبد الناصر هو السبب-العفاريت حرضت الجمهور على التخريب ودى ساعة شيطان ومصارين البطن بتتعارك-

    في 10, نيسان, 2008 - 8:44 صباحاً الفيل–النت بتتكلم عربى كتبها …

    استكمال

    يعنى لو بدانا النقاش من هذة النقطة الحاسمة-لن يتوه النقاش

    كده المسالة مش نافعة ومش ماشية

    العمل السياسى منعدم فى البلد ومثلا 80 فى المائة من المواطنيين مش مقتنعين ان السياسات المتبعة هتوصلنا لشئ غير الانفجار

    وانجازات الحكومة زى مترو الانفاق ليست دواء مخففا لنكسة اجتماعية وسياسية واقتصادية تعادل وربما اكثر من نكسة 1967

    والباس التهمة للدكتور احمد نظيف واقالتة او استقالته ليست حلا

    ولن تستطيع ان تقول للناس استنوا شوية انا ساتى لكم بالحل بعد 30 سنة من طلباتك المتكررة لهم بالانتظار

    محدش بيستنى اكتر من 30 سنة

    والوعد التاريخى بتاع عبد الناصر والسادات ثم مبارك- ياجماعة استريحوا انتوا وانا هاعمل لكم المعجزة -ماعدش ينفع

    الناس اصحاب المصلحة لازم هم اللى يتولوا الامر بانفسهم عبر احزاب ونقابات وتنظيمات مدنية تضغط لمصالحهم للوصول الى تنمية حقيقية وتوازن اجتماعى حقيقى

    اذا احتكرت السياسة والقرار وحدك -فانت المسئول وحدك

    واذا رهانك فشل فمينفعشى تقول لى اصل الذيادة السكانية غلبتنى

    الذيادة السكانية محسوبة فى الكتب من الخمسينات وبالعكس حصل تباطئ فى نسبة المواليد-ودى مش حجة والعامل المؤثر ده كان لازم يكون محسوب فى السياسات اللى انت اخترتها

    والخلاصة ان العامل الخارجى كارتفاع الاسعار والداخلى كزيادة عدد السكان افشلوا سياساتك وخططك

    كويس

    متفقين

    طيب حضرتك مستنى ايه

    هتعمل خطط جديدة وسياسات جديدة

    ممكن نجرب غيرك -حضرتك يضع لنا خطط وسياسات-لا مش ممكن

    انا بساللى اضع السياسات

    هتعملها لوحدك والا المجتمع يشارك فى اختيارها من خلال المجالس المحلية المنتخبة ديمقراطيا مثلا

    طيب الجهات الدولية كلها مجمعة ان الاسعار سترتفع اكثر واكثر عالمياخلال العشر سنوات القادمة

    طيب حضرتك مستنى ايه

    يعنى بعد 5 سنوات هتقول لى اصل ذيادة الاسعار عالمية

    ياسيدى السياسات توضع اصلا لمواجهة متغيرات وتقليل اثرها على المجتمع

    لو مش نافعة قول مش نافعة

    لو مش قادر قول مش قادر

    هنا نرجع لموضوعنا-لما واحد يقول انا اؤيد الحكومة مش عيب- طيب بتؤيد ايه

    المؤيد والمعارض زى بعض تماما-مفيش فرق بينهم

    وماحدش يقدر يستلب الوطنية من الاخر

    سياسات نفذت وثبت انها مش نافعة -مش لانها وحشة- لكن لانها غير قادرة على الاستمرار-بذاتها- مش لان الحكومة وحشة-مثلا

    هنا انت بتايد ايه

    اذا كانت الحكومة نفسها قالت مش نافعة

    انت بتايد ايه

    هنا التاييد بيبقى منصب عل اشخاص -السلطة-مش على سياساتة وبرامج

    تماما زى المعارضة ماتبقى منصبة على اشخاص مش سياسات وبرامج

    النقطة الوحيدة الجديرة بالمناقشة-هى طيب لو مش نافعة هنعمل ايه

    ولو المواطن شريك نسبيا فى القرار-مش مهم ابدا اسم رئيس الوزراء او الرئيس

    يعنى المعارضة مش انى اشتم الحكومة

    ولا الموالاة انى اشتم المعارضين واحرض الامن عليهم

    كل ده تعمية على اصل المشكلة

    والا واحد يقول اصل المدونات هى السبب

    او جورج اسحاق

    او الاخوان

    او ان العفاريت حرضت الناس وان الشعب محتاج- زار

    او تبشيرنا بان المعتقلات الان افضل بكثير من معتقلات زمان

    او حتى مناقشة اذا كانت الحكومة حلوة والا وحشة

    كل ده محدش هيشتريه كمحاولة للتعمية على الموضوع الاصلى

    الموضوع هو كده

    المسالة مش نافعة

    وهنعمل ايه

    ولما اقول لك كده -فترد على بشتائم شخصية او تهديدات وتخوين وتخويف-

    طيب هنتناقش فى ايه

    اسلوبك جزء من المشكلة وليس حلا

    دا اسلوب الحزب الفاشل

  43. لا اظن بان بعض الاخوة المصريون يجدوا اي فطع رغيف حتى يتم رميها في القمامة،الدولة تتحمل المسؤلية فهي التي تسن القوانين وتشرعها ،وتمسك بمقدرات البلد والمتحكمة في ايراده ومصروفه،عندما يصل سعر الرغيف نصف جنيه بدل خمسة قروش هذا يعني ان هناك خلل والحكومة لابد ان تجد حلول لهذا الخلل كما تجد حلول لجباية الضرائب وان لم تستطيع فلستقيل وتعطي الفرصة للاخرين

    شكرا

  44. ثودة المحبوبة الموهوبة

    هاد المصريين فيهم الهضرة بزاف، قولي لهم لا للتعاليق التي تتعدى

  45. الكائن الجديد اللى مسمى نفسه المصرى …. معرفش ليه هو كمان ماخترش رمز لحيوان يناسبه زى الفيل مثلا ….او اللى مسمى نفسه ابو العريف ……بالذمة دى اشكال تكتب حاجة او حد يقرا لها اصلا ؟
    ما هم لو شايفين فى شخصياتهم الحقيرة خير كانوا ماتكسفوش منها و استخبوا …..
    المصرى قال مش عاجبه انى ضربت امثلة من الدين ……
    مش غريبة …. مانت طلعت تبع الفيل المريض …..يعنى الفكر الشيوعى المتعفن اللى انقرض من العالم …..لسه معشش فى دماغكم الخربانة ……
    و الحقد الطبقى ده بينقط من كلامكم …مش محتاج دليل عليه …
    و حكاية بيع الاراضى دى مسألة عرض و طلب …..انا نفسى كان قدامى ارض المتر فيها تمنه مائة جنيه من عشرين سنة ……دلوقت مترها بخمس آلاف جنيه ….. المشكلة انى وقتها ماكانش معايا تمنها بالسعر القديم ……اقوم ازعل و اندب حظى و العن الدنيا ؟
    كمان موضوع بيع الغاز ده لاسرائيل كله طلع اشاعات و مبالغات …..و هو اصلا مالوش اى منطق و لا اساس ……و هى الحكومة هاتعلن البيع ده فى مناقصة مثلا و الا مزاد علنى …عشان الجمهور يعرف ؟ ايه الغباوة دى …..خليك خد الاخبار من ابو العريف و الفيل …و الحيوانات اللى انت ملموم عليهم

  46. واللى مايعرف العيب-كيف نقول له عيب

    اتضح ان الفيل واخرين هم سبب مشكلة الخبز والازمة الاقتصادية اللى كانت اصل النقاش

    كل قدراتهم تنصرف الى التشويش على اى موضوع وتحويلة الة مشادة شخصية-للتعمية على فشلهم فى ان يعرضوا وجهة نظر متماسكة تقنع الجمهور-

    لان اقناع الجمهور هو المهم وليس الهدف ان يقتنع الفيل بالذات

    سيبك من الفيل خالص وواجه الجمهور وخلى كلامك موجه لهم

    واى مخبر يستطيع ان يلم كل الناس فى تهمة واحدة- شبوعيين-والحقد الطبقى على جلالة المخبر

    والله دى اخباريةوتنفع تقرير

    بس مقدمة فى المكان الغلط

    لان زوار هذة المدونة اغلبهم تقدميين مغاربة وغيرهم-وهم لايشترون هذا الاتهام

    يعنى بس مطلوب شئ من البصيرة-بدلا من البرطشة فى الكلام

    دا مخبر قديم قوى

    لان التهمة دى لم تعد تدخل المتهم السجن

    وتهمة الاخوان المسلمين دلوقتى هى اللى بتنفع

    الناس اصبحت تتساءل عن حقوقها

    وشايفين ان من حقهم يعرفوا الغاز المصرى بيروح لمين وبكام

    ولن تنجح تعمية الشتائم الشخصية فى ان تخفى اصل الموضوع

    فضيحة هذة السياسات فى ان احدا لم يعد بامكانة الدفاع عنها بغير هذة الاساليب

    وقد تصادف ان حصلنا على نموذج صارخ هنا

    والهلفطة فى الكلام كما نراها فى اجهزة الاعلام تزيد الفشل افتضاحا ولا تنجح فى التعمية

  47. أفرجوا عن إسراء..

    وعن سجناء الضمير..

    لا تفتشوا عن شماعات تعلقون عليها فشلكم المتوالي، لا تذهبوا بعيداً في إلقاء التهم جزافاً بغير دليل في وجه كل شيء، وكل أحد غير خيبتكم، هي وحدها هي المسئولة عن انفجار الأوضاع، وما أحداث المحلة إلا جرس إنذار يحذر من فوضى عارمة توشك أن تنفجر، وتضع مصر في مهب ريح عاتية.

    العيشة الطين التي يحياها الناس ليست مسئولية إسراء، ولا جورج اسحق مسئول عن تحويل مصر الى بلد أواني الطهي الفارغة كما وصفت حالنا مجلة ألمانية.!

    وأنتم أيها الأخوة والأخوات من المدونين والمدونات

    أرجوكم تضامنوا مع إسراء عبد الفتاح..

    تضامنوا مع أنفسكم، كل بطريقته..

    ولكن لا تنسوها فهي اليوم في السجن فقط لأنها قالت رأيها بحرية..

  48. إن الذي يريد منا أن نبتسم بوجه الجلاد ، هو حتما خائن أو متواطئ ضد الشعب

    لقد اصبحت مصر معرضة لازمات خطيرة بسبب الأوضاع الاقتصادية ، ضف عليه الإنتهاكات المستمرة لحقوق الإنسان بما فيها قمع الحريات وإعتقال المعارضين ومنع التجمعات والمظاهرات..

    و إن الكثير من المراقبين أصبحوا يعتقدون بأن الاوضاع في مصر قاربت على الانفجار ليس فقط بسبب غلاء المعيشة ولكن السبب الرئيس هو اليأس الذي يخيم على نفوس المصريين بعد أن اغلقت السلطات كافة ابواب الامل في وجوههم.

    لن نقول ان مصر وحدها تعاني ذلك حتى لا نكون مثل ذاك الجمل الذي لا يرى غير سنم صاحبه ، فالحال من بعضه سواء بالمغرب ، او ليبيا ، او حتى دول الخليج الغنية..الخ

    د.نهلة الأصبهاني - مغربية مقيمة بالمملكة الإسبانية

  49. تابعت النقاش هنا..

    شكرا للمدونين

    وىمل زيارتكم لمدونتي

  50. الجمعة,شباط 29, 2008كتبها amghnass-n-atlass في 11:00 مساءً ::

    لذا أناشد كل من آمن واستوعب وفهم و عمل بقيم تيموزغا مساعدتي ماديا.

    ————————————————————————————

    في 12, نيسان, 2008 - 3:22 مساءاً مناضل أمازيغي كتبها …

    هل هو النضال أم السعاية

    ؟

  51. استمرارا في المسيرة النضالية وفي سياق تصعيدي كان يوم الجمعة 11 أبريل يوما نضاليا مشهودا في الرباط حيث نظمت التنسيقية الوطنية للأطر العليا المعطلة والمجموعة الوطنية للدكاترة المعطلين منذ العاشرة صباحا ملحمة جديدة في سياق نضالها من أجل تحقيق مطالبها المشروعة في الإدماج الفوري والمباشر في اسلاك الوظيفة العمومية، فمع الصباح بدات الملحمة بوقفة احتجاجية أمام البرلمان، ثم تطور الأمر في مشهد بطولي لاقتحام البرلمان ومحاولة لقاء الوزير الأول، عباس الفاسي، لإسماعه أصواتهم وتبليغه مطالبهم، لكن تدخل جهاز القمع المغربي بهرواته الغليظة حال دون ذلك، وخلف هذا التدخل عشرات الجرحى والرضوض والمصابين على عدة مستويات، وفي انتظار ما سيسفر عنه الأيام القادمة، ضربت التنسيقية الوطنية والمجموعة والوطنية للدكاترة المعطلين موعدا لنضال مستمر ابتداء من يوم الإثنين المقبل على الساعة الرابعة مساء.

    *وهذه صور التدخل الأمني وما خلفه من ضحايا

  52. في12,نيسان,2008 - 03:22 مساءً, مازيغي كتبها …

    هل هو النضال أم السعاية

    ؟

    ——————————————————-

    أزول

    لمادا تم انتزاع الجملة من النص و كأنها كتبت هكذا.

    نعم وجب مساندة المناضل جميل ماديا لإجراء العملية على إثر الإعتداء الذي تعرض له من طرف الجنجويد العروبي المتمركس.

  53. و مين بقى اللى جاب اخبار الغاز المصرى لحديقة الحيوانات اللى الفيل جاى منها ؟
    يعنى ايه مصادره اصلا ؟
    و يطلع مين ده عشان يكون له مصادر ؟
    مفيش غير اشاعات الزبالة اللى بينتمى ليها ….و ايه هايعود على الحكومة من تصدير الغاز لاسرائيل بالخسارة ؟
    هى غباوة و خلاص ؟
    و لما احنا كده ماشيين وراهم …ليه امريكا منعت عننا 100 مليون دولار معونة و كانت عايزة تخليها مشروطة ؟
    و الا الاخبار دى مابتوصلش حديقة الحيوان ؟
    حلو تعبير تقدميين ده …..
    ثوب جديد بعنوان جديد لنفس الفكر الملحد الحاقد …..
    برضه القافلة هاتسير …و الكبير هايفضل كبير ….. و لا عزاء للحمير

  54. يعنى للمقارنة

    دا الكلام اللى انا كتبته بالضبط عن الغاز

    (الناس اصبحت تتساءل عن حقوقها

    وشايفين ان من حقهم يعرفوا الغاز المصرى بيروح لمين وبكام

    ولن تنجح تعمية الشتائم الشخصية فى ان تخفى اصل الموضوع )

    ———————–

    فماعلاقة ذلك بالرد اللى كتبه محمد رياض

    ويحتوى بس على-3 اكاذيب و5شتائم فى عشرة سطور

    ——————————————————

    وبيظهر من الكلام- مين اللى حاقد ومين اللى مش حاقد

    وبيظهر ايضا مين اللى كلما تكلم -رفس وحشرج

    والتقدميين هم من يسعون الى التقدم بدون شتائم وقلة ادب وقلة قيمة

    فالشتائم كلما تورطت فيها كلما ذاد خزيك واردت العودة الى نفس الصفحة لاضافة المزيد منها فيزداد خزيك وعارك

    يعنى بصراحة لو واحد مدرس وتلاميذه بيتفرجوا علية وهو عمال ينحدر كده ومش قادر يسيطر على نفسه وكلما عاد ليحصل على فرصة عرض وجهة نظرة فى مكان محترم- لايجد من الادلة واالبراهين اللى يستند عليها لتاكيد صحة مايقول الا الشتائم وقلة الادب

    طيب عاوزين نعلمك حاجة عشان تقول الفيل علمنى

    اكتب رايك بالشتائم وقلة الادب

    وبعدين خلى واحد زميلك يحذف الشتائم اولا قبل النشر-حد يكون عنده بصيرة يعرف ايه اللى شتائم لانك مش هتقدر تتعرف عليها لوحدك

    وبعدين انشرها

    وجرب مرة واحدة فى حياتك

    خلينا نجرب فى تعليقك السابق

    انا هاحذف لك كل قلة الادب ونشوف ماذا يتبقى من افكارك

    واهى تجربة

    شوف كده

    —————————————————

    و مين بقى اللى جاب اخبار الغاز المصرى …………..ا ؟

    يعنى ايه مصادره اصلا ؟

    ……………ز

    مفيش غير اشاعات ……..ي ….و ايه هايعود على الحكومة من تصدير الغاز لاسرائيل بالخسارة ؟

    …………….. ؟

    و لما احنا كده ماشيين وراهم …ليه امريكا منعت عننا 100 مليون دولار معونة و كانت عايزة تخليها مشروطة ؟

    ……..

    ……..

    ——————————————————————

    والرد هيكون

    معظم الناس قلقانيين من اتفاقيات الغاز مع عدة دول-مش اسرائيل بس

    وبيقولوا دى فلوسنا

    وبيطالبوا بنشر الاتفاقيات

    وعرضها على مجلس الشعب

    ولما تعلن هنعرف هل فيها خسائر زى مابتقول ام لا

    اما موضوع امريكا فده له اسباب مختلفة

    ولا تصلح كدليل على تصدير الغاز من عدمة

    وعن مصدر الكلام ده ان الحكومة اعلنت فعلا ان فيه برتوكولات وخط انابيب انشا الى اسرائيل

    وانهم اجروا فعلا تجارب لضخ الغاز

    يعنى انكارك للمسالة برمتها-اعلنت الحكومة عكسه

    والمسالة تانى مش اشرائيل بس

    عاوزين نعرف الاسعار اللى بنبيع بيها للدول الاخرى

    لكن لو سعر مخفض لاسرائيل ده موضوع تانى

    ومفيش طريقة الا اعلان الحقائقمن الطرف الحكومى

    لكن النفى مش هيفيد

    والانكار مش هيفيد

    المكان محاصر

  55. شفت ازاى -مفيش داعى للشتائم اطلاقا

    وتحويل الامر الى شتائم شخصية للغلوشة-لايفيد

  56. و ليه الكلام الحقير يا دكيتير

    القافلة برضه ها تسير بس

    للورا يا منعدم الضمير

    المعونة اللي بتتكلم عنها

    ذي سلاح لقهر الصغير

    و طبعا مشروطة و بكثير

    غاز ببلاش و أمن

    على حساب شعب غزة الفقير

    إنت فكرنا إيه

    يا عميل الصهاينة يا حقير

  57. يعنى يا ثوده نعرف رأيك فى حكاية سلامه الذى يعلق فى مدونات الحريم وبينصحهم يبطلوا سياسه ويخلوهم فى السكس

    في12,نيسان,2008 - 11:10 مساءً, سلامه ابن ابو سلامه كتبها …

    خدى بالك من لسانك ياداماس …وعلى رأى المثل ..لسانك حصانك ان صنته صانك وان خنته خانك….وانا شايفك اليومين دول بتشاورى عقلك تضربى كرسى فى الكلوب….لأ يابنت الحلال فوقى لنفسك بلاسياسه بلا وجع دماغ …خليكى مع الشله بتاعتك أحسن …واعملى فيهم معروف ودورى لهم على عرسان…وبكده تبعدى عنك الشبهات …

    وبعدين تعالى هنا ..انتى جيبتى الأمثال اللى فوق دى منين …

    انا افكر اذن انا مجنون

    انا ازن اذن انا دبور

    انا اقول اذن انا مسجون

    انا احب اذا انا كل دول

    ده انتى دماغك طلعت كلها حواطه ياداماس …وانا اللى كنت فاكرك قطه مغمضه…أتاريكى بتلعبى بالبيضه والحجر ….وبتضربى كلام فى الصميم ..بس من تحت لتحت

    …….

  58. Dr

    لا تتصور إنني لا استطيع أن أرد عليك الكيل كيلين . بما تختار من منسبات وصفية واسمه .

    لكن للأسف احترامي لذاتي يمنعني من ذلك . وللمرة الأخيرة

    أقول انك تنعت ذاتك فقط . وتجبر الآخرين علي نعتك .

    لقد تماديت كثيرا وهذا يبعدك عن أي قيم

    أخلاقية أو دينيه كي أناقشك .هذا ما تدعي إننا جاهلية ,

    ملحق: جمهورية مصر العربية

    .. وزارة البترول.. الوزير.

    . القرار الوزاري رقم 100 لسنة 2004

    وزير البترول: وفقا لقرار مجلس الوزراء في اجتماعه بتاريخ 18 سبتمبر عام 2000 والذي يمنح وزارة البترول ممثلة في الهيئة المصرية العامة للبترول إيجبك الحق في التفاوض والتعاقد مع شركة غاز شرق المتوسط من أجل بيع 7 بلايين متر مكعب من الغاز الطبيعي علي مدار 15 سنة قابلة للتجديد باتفاق مشترك وفقا للقانون رقم 20 لسنة 1976 الخاص بالهيئة العامة للبترول ولقرار رئيس الوزراء رقم 1009 لعام 2001 الخاص بالشركة المصرية للغاز الطبيعي إيجاس وللمقدمات الخاصة برئيس مجلس إدارة كل من إيجبك وإيجاس

    الصفحة السابعة: القرار الوزاري

    النص (1): وفقا لصلاحياتها يحق للمهندس محمد إبراهيم الطويلة رئيس مجلس إدارة الشركة المصرية للغاز الطبيعي والمهندس إبراهيم صالح محمود رئيس مجلس إدارة الهيئة العامة للبترول التعامل كبائعين للغاز الطبيعي للتعاقد مع شركة غاز الشرق الأوسط كطرف ثالث له أن يضمن كميات وجوده ومدة إمداد الغاز الطبيعي لعقود التصدير لشركة غاز شرق المتوسط عبر خطوط أنابيب شركات في منطقة البحر المتوسط وأوروبا بما في ذلك شركة كهرباء إسرائيل

    (فيما بعد خرج المهندس محمد إبراهيم الطويلة من منصبه ليعمل في الشركة التي تعاقدت معها شركة شرق

    أخيرا لقد راعيت الالتزام بالأخلاق والخلق لأني مصري

    عاصرت عبد الناصر وحاربت مع السادات رحمهم الله

    فلا ترغمني أن أكون مصري أخر بعصر مبارك .

  59. طيب يا سى المصرى …
    و لنفرض ان كلامك و مصدرك فى ان فيه تعاقد …مظبوط ….. ايه المانع ؟
    و فين المعلومات اللى تخص السعر ؟
    و الا تكتب اللى على كيفك و تبنى عليه استنتاجاتك ؟؟؟
    و بعدين خد راحتك عالاخر ….
    انت عارف انى ما يهمنيش حاجة و لا حد ….
    يعنى بعيد عنك اخر استبياع …..
    و لو الحكاية راجل لراجل ….لا انت و لا غيرك يتجرأ يقف فى وشى من اصله …..
    لكن راجل ل …… مجهول …. او اسم حيوان زى صاحبك ….. يبقى كل اللى نفسه فى حاجة يقولها طبعا …….
    لكن و الله …. لا انت و لا بلدك مهما كانت تقدر على مواجهة حقيقية معايا …..
    و بعدين ايه المشكلة ؟
    مانتم بتنشروا تخاريفكم و احقادكم و فكركم المتخلف ….زعلان ليه من الرأى الاخر ؟
    انا عن نفسى مش ضد التعامل مع اسرائيل او غيرها طالما فيه مصلحة للبلد …..لكن لو ثبت ان فيه بيع بالخسارة فعلا …… هاتلاقينى اول واحد معارض …..المشكلة ان مفيش اى معلومات مؤكدة …. كلها اشاعات و تخاريف ناس فاضية ….قال يعنى المشاكل خلصت …..

    و عصر مبارك احسن من العصور السابقة بمراحل …. للى بيفهم …طبعا …..
    تكون بقى واحد آخر تكون واحدة اخرى …..دى امور تخصك …و على نفسك

  60. الحمار اللى معلق فوق ده …اللى اسمه حتى مش عارف يكتبه ….معرفش عبد الله و الا ايه ….ايا ما كانت جنسية اهلك ….
    لما المعونة اتمنعت ….. يبقى فين الغاز ؟
    و فين الامن ؟ و فين الشروط اللى خضعنا ليها ؟
    و حساب شعب زفتة ايه ….. احنا خلفناهم و نسيناهم ؟؟؟
    ما ترموا بلاكم على حد تانى …..ان كان فيه حد معبركم اصلا ….

  61. الفيل ….
    المكان فعلا محاصر ….
    بس محاصر بالاغبياء و الحاقدين …
    و الغريب ان صاحبة المدونة مالهاش راى واضح و مش بترد على حد ….هى فاتحاها عالبحرى و بتتفرج و خلاص …و دى طريقة مش عاجبانى عشان كده هاخلينى فى ملعبى و اللى عايزنى يجينى ….لو يقدر ….

    انما يعنى قلت موضوع امريكا ليه اسباب مختلفة …و ما جبتش سيرة الاسباب دى باعتبارك عالم ببواطن الامور يعنى …..ماتكشف لنا مصادرك السرية و اخبارك الجامدة ….و الا انت تتكلم فى اللى يعجبك بس ؟
    ياللا ….
    العبوا مع بعض ….ما تتخانقوش ….خسارة الوقت اللى بنضيعه هنا مع الاشكال دى ….

  62. م تزعلش يا دكيتير،

    المعونة للي اتمنعت200مليون بس

    المعونة الاجمالية أو الرشوة بتعبير أدق هي ملايير الدولارات

    80% منها للبوليس و الجيش عشن يعرف يقمعنا

    الغاز يا دكتور آخر زمن بروح ل ديمونا ببلاش رغما عن أنف أبوك و أبو جمال كمان

    بتسألني فين الامن، في إسرائيل يا محترم بتضمنه المخابرات و الجنرالات المصرية،ذه شروط المعونة الملعونة

  63. أما صاحبة المدونة، فهي ثودة و ما أدراك ما ثودة

    محبوبة و موهوبة… تذكرني بقول المتنبي

    أنام ملئ جفوني عن شواردها/// ويسهر الخلق جراها و يختصم

  64. dr

    انت بالسعودية (…) وبلاش تخبص اكتير .

    لانك قاعد في البيت لا شغلة ولا عمله وصدقني كلها اخر الشهر وترجع مصر

    مش بناء علي طلبك انت عارف الباقي ؟؟

    وبلاش فضايح . خليك مستور احسن .

    دي ترجمة للنسخة الاصلية لان الصورة لا تنزل هنا .

    صفحة الغلاف (الأولي):”اتفاقية إمداد وشراء غاز بين (شركة) جاز شرق المتوسط”مشتر” (رئيس مجلس إدارتها رجل الأعمال حسين سالم) والهيئة المصرية العامة للبترول والشركة المصرية للغاز الطبيعي معا بائعين

    ملحوظة: أعلي الصفحة يمين نجد كلمة”سري”وهو أمر لافت للانتباه ومثير للدهشة فما الداعي لأن تكون اتفاقية لبيع غاز بين شركة خاصة وجهات حكومية سرية وسنجد الكلمة متكررة في كل صفحات العقد السبع

    الصفحة الثانية: (عنوان في منتصف الصفحة)”اتفاقية إمداد وشراء غاز”(ثم نقرأ النص التالي): هذه اتفاقية إمداد وشراء غاز يرجع تاريخها إلي يوم التاسع عشر من شهر يونيو دائما يونيو تاريخ أسود) عام 2005 (تاريخ العقد وقد وقع في عهد حكومة الدكتور أحمد نظيف والذي تم في القاهرة (مصر) عن طريق وبين

    الهيئة المصرية العامة للبترول ــ مؤسسة قطاع عام مائة في المائة ومملوكة للحكومة المصرية وأسست وفقا للقانون رقم 20 لعام 1976 ويشار إليها أحيانا باختصار إيجبك

    والشركة المصرية للغازات الطبيعية وهي شركة قطاع عام مائة في المائة ومملوكة للحكومة المصرية وأسست وفقا لقرار رئيس الوزراء رقم 1009 لعام 2001 ويشار إليها احيانا باختصار إيجاس

    ويشار إلي إيجبك وإيجاس معا أو بشكل منفصل باعتبارهما”الطرف الأول”أو”البائع”وغاز شرق البحر المتوسط أس ايه أي وهي شركة مصرية مساهمة أسست وفقا للنظام الخاص بالمناطق الحرة حسب قانون الاستثمار رقم 8 لسنة 1997 وتحمل السجل التجاري رقم 153873 بتاريخ 19 فبراير 2000 ويشار إليها باعتبارها الطرف الثاني أو أيمج أو المشتري

    البائع والمشتري يشار إلي كل منهما بشكل منفرد في العقد”بطرف”وبشكل مشترك كأطراف

    تمهيد: حيث إن شركة أيمج شركة مصرية مساهمة أسست وفقا للقانون الخاص للمناطق الحرة رقم 8 لعام 1997 ونصوصه التي نشرت في جريدة الاستثمار الرسمية رقم 3573 بتاريخ 31 يوليو عام 2000 وجري الإشارة إلي أهدافها في جريدة الاستثمار رقم 8029 بتاريخ 9 يوليو عام 2004

    الصفحة الثالثة: من أجل شراء كميات من الغاز الطبيعي المصدر ونقله وبيعه بأشكال مختلفة إلي تركيا وغيرها من الدول الواقعة في شرق البحر الأبيض المتوسط وكذلك لدول أخري ايضا (سبق للشركة نفسها أن صدرت الغاز إلي الأردن ثم آلت الصفقة إلي جهة سيادية معروفة

    وحيث إن البائع يملك الغاز الطبيعي في مصر وشبكة خط الانابيب وتسهيلات وصول الغاز علي العريش وكذلك يملك خطوط الاستقبال النهائية في أم زويد بالقرب من العريش وحيث إنه وفقا لسياسة الخصخصة وبرنامج الحكومة المصرية لإشراك القطاع الخاص في خطط النمو الاقتصادية لبيع الغاز (لا تعليق) وحيث إن مجلس الوزراء المصري قد ابلغ بشكل رسمي المشتري (لاحظ أن الحكومة طرف مباشر وليست بعيدة عن الصفقة كما قال الدكتور مفيد شهاب) وفقا لخطاب رئيس الوزراء المصري بتاريخ 19 مارس عام 2001 (كان رئيس الوزراء في ذلك التاريخ هو الدكتور عاطف عبيد) بأن قرار مجلس الوزراء بتاريخ 18 سبتمبر 2000 يسمح لوزارة البترول من خلال مؤسساتها ببيع كميات تصل إلي سبعة مليارات متر مكعب من الغاز الطبيعي للمشتري من ميناء العريش وذلك لتصديرها وفقا لأسعار محددة كما هو موضح فيما يلي

    اقتباس: إلي رئيس مجلس إدارة شركة غاز شرق البحر المتوسط ــ من دواعي سرورنا إبلاغ سيادتكم بأن مجلس الوزراء في اجتماعه الذي عقد في 18 سبتمبر عام 2000 قد قرر تحديد أسعار بيع من الهيئة المصرية العامة للبترول في ميناء العريش وغيرها من ملايين الوحدات البريطانية الحرارية (وحدة قياس الغاز) وذلك بسعر أدني 75 سنتا وبسعر أقصي دولار وربع الدولار وقد يرتفع إلي دولار ونصف الدولار في حالة وصول سعر خام برنت إلي 35 دولارا أو أكثر

    ويمكن الاعتماد علي قرار مجلس الوزراء المشار إليه من أجل الاستثمارات الخاصة بمشروعك وبيع ونقل وتصدير الغاز الطبيعي المصري إلي الدول التي تنوي التعاقد معها

    الصفحة الرابعة : نسخة من اتفاقك المقترح سوف ترسل إلي وزارة البترول للدراسة والتوقيع.. افضل التمنيات.. رئيس وزراء مصر.. تاريخ 19/3/2001

    ملحق بهذا الخطاب: وفقا لنتائج المناقشات اتفق مجلس الوزراء المصري علي الآتي

    1ــ علي الهيئة المصرية العامة للبترول بيع الغاز الطبيعي لشركة غاز شرق المتوسط لأغراض التصدير إلي أسواق استهلاكية في مناطق البحر المتوسط وأوروبا عبر خط الأنابيب.

    2ــ كمية الغاز المتعاقد عليها من اجل بيعها لشركة غاز شرق المتوسط تصل إلي 7 مليارات متر مكعب في العام وهي كمية قابلة للزيادة

    3ــ أسعار بيع الغاز الطبيعي تخضع لنظام «فوب» أو التسليم علي ظهر السفينة (السعر يشمل ثمن الغاز محملا علي ظهر الناقلة في مكان محدد) وذلك بوضع حد أدني وأقصي للسعر كالتالي: أدني 75 سنتا لمليون وحدة حرارية بريطانية.. اقصي دولار وربع دولار لمليون وحدة حرارية بريطانية.. ويرتفع الحد الاقصي إلي دولار ونصف في حالة وصول سعر خام البرنت (نوع من البترول) إلي 35 دولارا

    4- التعاقد لمدة 15 عاما مع غاز شرق المتوسط وقابل للتجديد مع التفاوض من جديد علي الأسعار

    الصفحة الخامسة: 5 ــ يسمح لوزارة البترول ممثلة في الهيئة المصرية العامة للبترول بالتفاوض مع شركة غاز شرق المتوسط باستخدام صيغ دولية تربط أسعار الغاز الطبيعي مع منتجات الزيت والبترول الخام

    وحيث إن إيجبك أرسلت سابقا خطابا إلي أي أيي سي (اختصار كلمة هيئة كهرباء إسرائيل) بتاريخ 24 مايو عام 2000 يتضمن قرارها الذي صدر في اجتماع بتاريخ 13 ابريل عام 2000 يؤكد أن إيمج (شركة شرق المتوسط) هي المكفولة ببيع الغاز الطبيعي إلي إسرائيل من خلال خط أنابيب من العريش في مصر إلي سيهان في تركيا يمر عبر نقاط استقبال إسرائيلية وضمان وصول إمدادات شركة إيمج لأكثر من سبعة مليارات متر مكعب لمدة عشرين سنة قابلة للتمديد

    ملحق: إلي رئيس مجلس إدارة شركة كهرباء إسرائيل.. عزيزي السير.. بعد اللقاء مع سعادة المهندس سامح فهمي وزير البترول المصري وسعادة المهندس إيلي سويزا وزير البنية التحتية الإسرائيلي والذي عقد في القاهرة يوم 13 أبريل عام 2000 وأشار إلي اجتماع مجلس إيجبك في 12 أبريل عام 2000 نؤكد أن شركة غاز شرق المتوسط (إيمج) تعتبر بائعاً مصرحا له بتصدير الغاز الطبيعي إلي إسرائيل عبر خط أنابيب العريش إلي سيهان مرورا بنقاط استقبال إسرائيلية. وعلي الهيئة المصرية العامة للبترول أن تضمن لشركة غاز شرق المتوسط الكميات المتفق عليها سواء من حصة الشركة أو من حصص شركاء أجانب وهي الحصة المتفق عليها بين إيمج وإسرائيل والتي تصل إلي 7 مليارات متر مكعب في العام لمدة 20 سنة قابلة للتجديد باتفاق متبادل.. المخلص لكم ــ رئيس مجلس إدارة الهيئة المصرية للبترول

    (ومعني تلك الفقرة أن مصر تقدم الكميات المحددة بسعر يتراوح ما بين 70 سنتا ودولار ونصف لوحدة الغاز وعليها أن تضمن توافر هذه الكميات لشركة حسين سالم ولو من حصة الشريك الأجنبي الذي يستخرج الغاز والشريك الأجنبي يحصل علي ثمن الغاز الذي يبيعه بالسعر العالمي فلو كان السعر العالمي كما هو الآن 9 دولارات فإنها تكون قد باعت بدولار ونصف الدولار واشترت بتسعة دولارات وهي كارثة تكلف الخزانة المصرية مليارات الدولارات في عقد مدته عشرين سنة

    الصفحة السادسة: وحيث إن وزارة البترول المصرية أصدرت القرار الوزاري رقم 100 لسنة 2004 بتاريخ 26 يناير 2004 والذي يمنح لكل من رئيس مجلس إدارة الهيئة العامة للبترول ورئيس مجلس إدارة الشركة المصرية للغاز الطبيعي بشخصيهما سلطات كبائعين للغاز الطبيعي والتعاقد مع شركة شرق المتوسط والتصرف كطرف ثالث لضمان كميات وجود الغاز الطبيعي طوال مدة العقد كما هو موضح

    ملحق: جمهورية مصر العربية.. وزارة البترول.. الوزير.. القرار الوزاري رقم 100 لسنة 2004

    وزير البترول: وفقا لقرار مجلس الوزراء في اجتماعه بتاريخ 18 سبتمبر عام 2000 والذي يمنح وزارة البترول ممثلة في الهيئة المصرية العامة للبترول إيجبك الحق في التفاوض والتعاقد مع شركة غاز شرق المتوسط من أجل بيع 7 بلايين متر مكعب من الغاز الطبيعي علي مدار 15 سنة قابلة للتجديد باتفاق مشترك وفقا للقانون رقم 20 لسنة 1976 الخاص بالهيئة العامة للبترول ولقرار رئيس الوزراء رقم 1009 لعام 2001 الخاص بالشركة المصرية للغاز الطبيعي إيجاس وللمقدمات الخاصة برئيس مجلس إدارة كل من إيجبك وإيجاس

    الصفحة السابعة: القرار الوزاري

    النص (1): وفقا لصلاحياتها يحق للمهندس محمد إبراهيم الطويلة رئيس مجلس إدارة الشركة المصرية للغاز الطبيعي والمهندس إبراهيم صالح محمود رئيس مجلس إدارة الهيئة العامة للبترول التعامل كبائعين للغاز الطبيعي للتعاقد مع شركة غاز الشرق الأوسط كطرف ثالث له أن يضمن كميات وجوده ومدة إمداد الغاز الطبيعي لعقود التصدير لشركة غاز شرق المتوسط عبر خطوط أنابيب شركات في منطقة البحر المتوسط وأوروبا بما في ذلك شركة كهرباء إسرائيل

  65. استكمال

    يا اخ فيل ادي النص بتاع الغاز .

    يا بتاع انت …اسلوبك الراقي يدل من انت صدقني انت مجرد …………

    مفيش وصف مناسب او بصراحة لست معتاد علي السوقية اللفظية.

    (…) .

  66. http://www5.0zz0.com/2008/04/14/19/250886918.jpg

    الرجاء من الجميع الدخول علي الرابط

    ومعلش شوفوا معالي الخيبة يشهد الله كما هي موجودة وبدون اي تغير .

    ولا تعليق .

    للعم تم تغير المعلومات اليوم (( واضافت )) اميل جديد !!؟؟

    ما حد يستغرب لدي الرد .

  67. انا قلت ان المكان مليان زبالة …
    يا اخت ثودة …. طهرى المكان من الاشكال الوسخة دى ….
    طبعا واضح ان اللى مسمى نفسه المصرى ……
    من فئة اللى سلموا النمر ….. ماهو بيقول حارب فى اكتوبر ….
    و بما انه دلوقت قعيد …. و عاجز ……زى الفيل بالظبط …..
    ماليهم الحقد على الدنيا و المجتمع ….. و فاضيين لا شغلة و لا مشغلة …..
    و فاكرين كل الناس زيهم …… بيسرحوا (…) ….. و يستنوا لما يلموا الغلة اخر الليل …..اتلم المتعوس على خايب الرجا يا معرص منك ليه …
    ده طلع دكتور عبد الحفيظ عارفكم كويس فعلا …..
    و انت بقى الخرابة بتاعتكم فين …..؟
    يمكن الواحد يقل عقله و ييجى يرمرم عندكم ….اهو من باب التغيير …… و صدقنى هابسطك ….
    شوف يا روح امك ….بس (…) دلوقت ….
    انا ماعنديش حاجة اخبيها زيكم يا زبالة …. ايميلى فى المدونة …..و على اتم استعداد ابعت لك كل بياناتى …و تليفوناتى هنا و هناك …. و مكان شغلى اللى بيبوسوا رجلى فيه عشان ماسيبهمش ….. و لولا انى خدت قرار فعلا ….ممكن بمزاجى …..شوف بمزاجى دى ….يا رمة ….عشان تعرف بتكلم مين و الفرق بينى و بين (…) زيك ….. الغى الاستقالة و اجدد عقدى و اقعد للسنة الجاية …… مخصوص عشان اتف على خلقتك …. و اكلمك من السعودية كمان عشان تتأكد … ان كان عندكم تليفون فى الخرابة ……انا مجنون و اعملها ….. ماتفرقش معايا كام شهر زيادة حتى لغاية نص السنة ….المهم اذل (…) اللى زيك ….و اعرفها حجمها الحقير ……
    انا اقدر اعمل ده ….
    انت بقى تقدر على ايه غير انك تقعد فى مزبلتك زى الكمسارى تلم الاجرة ؟؟؟؟
    لو راجل اعلن عن نفسك ….مكانك ….شخصيتك ….و اوعدك ….مايعديش عليك اسبوع الا و تكون فضيحتك انت و اهلك بجلاجل ….علنى …. فى الخرابة …..
    اقسم بالله العظيم ….. لو راجل فعلا (…) …بتاكل من عرق النسوان ….اعلن نفسك ….. و اقبل التحدى زى الرجالة ….و انت تعرف اخرة اللى يتجرأ على اسياده …..
    لكن طبعا طبعا ….هاتستخبى زى النسوان ….. بعدها بقى ….. ماشوفش (…) …. مش معقول هايجيلك نفس تظهر تانى …..
    وبعدين انت ايه اللى تاعبك فى موضوع الغاز …. الا اذا كان حد فى عيلتكم (…) …. و غالبا ‘…) ….و الكلمة دى بتيجى على الجرح و تفكرك بيها …..؟؟؟؟

  68. عبده جاد الحق ……..؟؟؟؟
    ايه اسامى الخدامين دى ؟؟؟
    برضه يا (…) ماقلتش سبب المنع ….200 مليون و الا حتى مليار ….طالما الحكومة حلوة و بتسمع الكلام كده يمنعوها ليه ؟؟؟؟
    ده لو عندك سبب يعنى ….
    و ماله مفاعل ديمونة …؟؟؟
    ناس اتقدمت و عندها سلاح نووى …. حتى اسرائيل بتحقدوا عليها ؟
    اعتبره نوع من التعاون الدولى ….. عشان تقدم التكنولوجيا النووية فى العالم ….
    طالما زيادة عن حاجتنا …. بصراحة هم اولى من غيرهم ….على الاقل مخهم نضيف …..كفايانا مساعدة للزبالة اللى مابيتمرش فيهم …
    ياللا الجرس بيضرب …. اجرى كمل شغل …… يا ….عبده

  69. سبب المنع يا (…) و ده كلام سمعتو مباشر في نقاش الكونكرس الامريكي هو إن مصر مبتعملش اللازم لمنع تهريب السلاح لغزة. اللي مش عارفينو الا مريكان بقى إنو اللي بهرب المتفجرات هي فصائل نمل يصعب على أقمار امريكا و حتى على كلاب مبارك كشفها

    دا سبب منع المعونة، مبسوط حضرتك؟

  70. تخمين رائع يا عبده …..
    و ده قالهولك السفرجى و الا البواب على المصطبة ؟
    الناس دى (…) و الا خيالهم واسع و الا ايه بالظبط ؟
    هم الخدامين بيسمعوا مباشر كمان من الكونجرس ….هم غيروا اسمه و بقى كونكرس كمان ؟
    جديدة دى …
    ارحمنا يا رب من الجهلة و الفاشلين …
    اوعى يكون حد من قرايبك بيخدم فى البيت الابيض ….
    ما هم كمان اكيد عندهم …..عبده

  71. Dear doctor muhammed,

    you make me laugh. and I like you. but what I have said about the congress is true. yes I watch cnn.

  72. لا تمام يا عبده ….طالما كتبت جملة بالانجليزى صح ….
    يبقى تمام كده ….وصلنا الكونجرس بالسلامة ….
    شوف الفرق بينك و بين البعدا اللى كاتبين وساختهم فوق ….
    جدع يا عبده ….
    الروح المرحة دى ناقصة المدونات ….
    مش افيال و حيوانات ….و كدابين …و يقول لك حاربت فى اكتوبر ….ده عند (…) …..
    الظاهر الغاز مسرب عندها و الا حاجة ….

    المهم ماتاخدش فى بالك ….. خللى اللى يهرب يهرب ….و اللى يبيع يبيع ……مش هانوافق عالتطبيع
    سلام

  73. عزيزتي ثودة/

    ألطف شيء في مدونتك أنها لا تكشف فقط اختلاف وجهات النظر وإنما تشكف لنا اختلاف مستوى التربية والأخلاق لدى البعض..
    وتباين مستوى الوعي والفهم، ومدى قدرة البعض على مناقشة الاختلاف، وتقبل الرأي الآخر..

    تحياتي

  74. و انا كمان يا ثودة …
    رايى ان الطف حاجة فى مدونتك انها بتعرفنا على نوعيات شاذة من الكائنات ….. و اسامى غريبة …. و بيئات واطية واطية يعنى …..
    يبقى الواحد فيهم داخل يشتم اصلا و لما يلاقى اللى يرد عليه و يهزأه …. فجأة يطاطى و ينسحب و يلبس توب الادب …… غصب عنه طبعا

  75. فضحوك يا أبو رياض

    (…)

    (…)

    يا أبو رياض

    يا أبو رياض

  76. انا لم ارى سقوطا وحماقة كهذة-الا- عبد الحفيظ والدكتور درامللى

    ويميزهما انهما لايخجلان من شئ

    وكل الناس عندهم حقراء وهم العظماء

    ايه القباحة دى

    ولما احد المعلقين قال له انت تسئ الى سمعة اساتذة الجامعة فى مصر

    رد عليه بشتائم واتهمه بالساءة الى مصر وسمعة مصر

    وقال انه لايتحدث الا بالجزمة-الحذاء

    وقال انه السعودية-و مكان شغلى اللى بيبوسوا رجلى فيه عشان ماسيبهمش

    ايه العظمة لاستثنائية دى

    ماهو احنا شايقين العينة- والعينة بينة

    من الذى يسئ الى مصر

    يستقيل عشان واحد قال له استقيل

    ويرجع فى الاستقالة لان واحد قال له انت مستقيل

    شئ من وراء الخيال

    وده انحيازه الطبيعى بين اسرائيل والفلسطينيين(اقتباس)

    ——————–

    ماله مفاعل ديمونة …؟؟؟

    ناس اتقدمت و عندها سلاح نووى …. حتى اسرائيل بتحقدوا عليها ؟

    اعتبره نوع من التعاون الدولى ….. عشان تقدم التكنولوجيا النووية فى العالم ….

    طالما زيادة عن حاجتنا …. بصراحة هم اولى من غيرهم ….على الاقل مخهم نضيف …..كفايانا مساعدة للزبالة اللى مابيتمرش فيهم …

    ———————

    لكن اهم شئ هو انهم يتهموننا ان احنا اللى بنشتم واننا احنا صهاينة

    زى الق…… تلهيك وتجيب اللى فيها فيك

    هو ده الدفاع عن مصر وعن الاسلام وعن الشعب

    وطبعا يضاف الى القباحة التهديدات بالعنف الشخصى-

    فعلا انت من هذا الحزب

    وبالرغم من ان من اهتماماتى العثور على النماذج اللى زيك وكشفها

    الا انى والله حزين وخجلان

    يا زملاء بلدنا افضل من كده بكتير

    لاتحكموا علينا بنماذج الحزب

  77. الغريب ان فيه قاسم مشترك بيجمع السفهاء …
    اما تخفيهم ورا اسماء مستعارة شاذة …
    و اما اسماءهم اصلا شاذة …
    ام هشيمة ….
    متهيالى العكس هو اللى حاصل ….
    و اللى مايشوفش من الغربال يبقى اعمى …
    روح شوف المدونات مليانة اخبار و تعليقات …. بتقول … قال ايه …
    الدكتور محمد …. مسح البلاط بكل الغوغاء …. و (…) …. و اتحدى الكل …و مش لاقى راجل واحد و لا حتى مرة ….يظهر نفسه و يواجهه ….
    مش كده و بس دول استخدموا الفاظ جامدة قوى ….و القاب شديدة ممتعة بصراحة ….بس مش هاكتبها عشان واضح ان صاحبة المدونة بتمارس نوع من الرقابة و الحذف على التعليقات ….
    سلم لى على هشيمة

  78. ما هو طبيعى انك تتغاظ من اى حد نضيف يا فيل ….ده من سمات نوعيتك ….
    و مش هاتلاقى غيرنا على فكرة ….. انا مش هاتكلم عن نفسى لان شهادتى مجروحة ….لكن ربما تكون دخلت بعض المدونات التافهة اللى زى مدونتك ….و شفت ازاى تلاميذى …من كل الجنسيات …. استنكروا ان حد يتجرأ اصلا و يعارضنى …مش كمان يتطاول و يقل ادبه ….
    انا الحمد لله عندى مئات الآلالاف من اللى علمتهم و حافظين الجميل …. انت عندك ايه ؟
    زباين مدونتك التافهة اللى بيتكرروا و اتجاهاتهم المنحرفة الحاقدة…؟
    مش هاتكلم تانى عن موضوع الاستقالة لانى رديت و انت مابتفهمش او بتستعبط ….
    لعلمك انا من القلائل اللى ممكن تعرفهم فى حياتك ….اللى ماتقدموش بطلبات و اوراق ….و لا سعوا للتعاقد بره مصر ….. العقد جالى لحد عندى ….. و ده معروف للجميع …..ماتنساش ان فيه كتير من زوار مدونتى بلدياتى و تلاميذى ….معرفة شخصية يعنى ….تقدر تتأكد منهم لو حبيت ….
    ما هو ده الفرق بينى و بينك …..و بين معظم المدونين ….. انى شخصية معروفة ….مش باستخبى ….. و مايهمنيش كتر الزوار و التعليقات اللى مالهاش لزمة ….عكس مانت متصور ….او ما بتصور لنفسك …..
    و قريبا جدا هالغى المدونة نهائى ….او على الاقل هاتوقف عن الكتابة فترة طويلة لانى مش فاضى لها …..
    يمكن ساعتها تكتشف اوهامك و انك مابتعرفش تميز الناس من بعضها ….و انى لما انتقدت المدونات ….ماكانش عشان غيران من شعبيتهم الكبيرة ….. القصة دى مش عندى خالص …ابعد واحد فى الدنيا ……بلا مدونات بلا نيلة ….فيها ايه غير ضياع الوقت و الجهد و مناقشة ناس مابتفهمش ؟
    على فكرة …. عمرى مانتميت لاى حزب ….و تصدق تصدق ….ان شالله عنك ماصدقت ….
    لكن على فكرة برضه …..
    الانتماء للحزب الوطنى …مش تهمة و لا جريمة …. على الاطلاق …..
    حتى اذا كان فيه اخطاء او لينا تحفظات …..طلع لى انت حزب تانى او اى منظومة تستحق الانتساب ليها …..
    اعقل كده ….. و كبر دماغك … و اطلع من اوهامك و فكرك القديم اللى انقرض ده

  79. عزيزى محمد رياض

    مفيش غيرك انت وعبد الحفيظ

    من الحزب

  80. لا اله الا انت

    له حق عبد الحفيظ يناديك باستاذى

    انت تالت استاذ له وكلهم اختفوا من التدوين

    رغم انهم كلهم كانوا عظماء زيك كده

    تصور الاستاذ الاولانى-قال انه يرفع حذائه فوق راس ملك السويد-مع انه عايش فى السويد

    وانطرد

    واختفى

    وانت السعوديه بتبوس رجلك

    وعبد الحفيظ امير الشعراء-ورئيس اتحاد الشرفاء-ويمتد نسبه الى الرسول(ص) كما اعلن وعايز يتزوج

    ——————-

    ———-

    والبديل

    —————————-

    انت اللى ادخلتنا فى المنطقة دى

    يااخى يعنى انا مازلت ادعوك لمدونة تليق باستاذ جامعة

    ومقالاتك -ممكن ننشرها كلنا

    وهنا اهتمامك يكون اساسا لنشر افكارك

    يعنى بذمتك لما تصرف كل اهتمامك لان الفيل نكرة وحشرة وجاهل- وانعبد لحفيظ عظيم

    هى دى الصورة اللى عاوز تقدمها للناس عن استاذ الجامعة

    مقالاتك هى اللى تححد موضعك

    وليس لنا علاقة باصل وفصل المدون

    اذا كانت مقالاتك مقالات استاذ جامعة فانت استاذ جامعة

    اما ان تكون مقالاتك- -عبد الحقيظ

    فاسمح لى

  81. عزيزتي ثوده

    مروري الاول لمدونتك الجميله

    اتمنى لكي التوفيق

    ودمتي بكل حب

  82. يا ثوده

    سى رياض بيقول:

    (بلا مدونات بلا نيلة ….فيها ايه غير ضياع الوقت و الجهد و مناقشة ناس مابتفهمش ؟ )

    يبقى واحد زى حضرته يستاهل نعبره

    المفروض أمثاله يتم تجاهلهم

    لأن الحوار كشفهم

    كشف ضعف منطقهم و جهلهم وكذبهم والحوار معهم لا فائده منهم>> لأن اشنابه بتوجعه

  83. ناقص الفاضى ….
    طيب انا شنبى بيوجعنى ….
    انت ايه اللى بيوجعك بالظبط ؟
    و ليه مش عارف تقعد كويس ؟
    و اتحدفت علينا من اى داهية انت كمان ؟

  84. (( حوار مثقفين ــــــــــــــو غيرهم ))

    في17,نيسان,2008 - 09:10 مساءً, Dr. MUHAMMAD REYAD كتبها …

    و كمان تامر …..؟؟؟؟

    فين هيثم و بقية اصحابك ؟؟؟

    خلصنا من كونان …. و بقية الاطفال …. جالنا تامر …….

    يا ثودة انتى اكيد فتحتى قسم للاطفال …..

    قوام عمل …. اللى مسمى نفسه مصرى …بطل حرب ….ده اخره ….اذا كان مصرى اصلا …. يكون عسكرى جاهل من اللى بينضربوا على قفاهم و يتساقوا فى الحرب زى الغنم …مابيعرفوش حتى بيضربوا مين …. و مين مع مين …..

    الكائن الجديد اللى مسمى نفسه المصرى …. معرفش ليه هو كمان ماخترش رمز لحيوان يناسبه زى الفيل مثلا ….او اللى مسمى نفسه ابو العريف ……بالذمة دى اشكال تكتب حاجة او حد يقرا لها اصلا ؟

    هنا و هناك …. و مكان شغلى اللى بيبوسوا رجلى فيه عشان ماسيبهمش ….. و لولا انى خدت قرار فعلا ….ممكن بمزاجى …..شوف بمزاجى دى ….عشان تعرف بتكلم مين و الفرق بينى و بين (…) زيك ….. الغى الاستقالة و اجدد عقدى و اقعد للسنة الجاية …… مخصوص عشان اتف على خلقتك …. و اكلمك من السعودية كمان عشان تتأكد … ان كان عندكم تليفون فى الخرابة ……انا مجنون و اعملها ….. ماتفرقش معايا كام شهر زيادة حتى لغاية نص السنة ….المهم اذل (…) اللى زيك ….و اعرفها حجمها الحقير ……

    انا اقدر اعمل ده ….

    وبعدين انت ايه اللى تاعبك فى موضوع الغاز …. الا اذا كان حد فى عيلتكم (…) …. و غالبا (…) ….و الكلمة دى بتيجى على الجرح و تفكرك بيها …..؟؟؟؟

    مانتم بتنشروا تخاريفكم و احقادكم و فكركم المتخلف ….زعلان ليه من الرأى الاخر ؟

    انا عن نفسى مش ضد التعامل مع اسرائيل او غيرها طالما فيه مصلحة للبلد …..لكن لو ثبت ان فيه بيع بالخسارة فعلا …… هاتلاقينى اول واحد معارض …..المشكلة ان مفيش اى معلومات مؤكدة …. كلها اشاعات و تخاريف ناس فاضية ….قال يعنى المشاكل خلصت …..

    و الله تصدق ….انا ليا تلامذة هنا و فى مصر ….

    لو عرفوا ان فيه (…) بتهاجمنى ….. او حتى بتعارضنى …..ممكن ينفذوا عمليات انتحارية ….. و بجد مش زى اللى بالى بالك بتوع البمب … و صواريخ العيد ….

    خليك راجل و اظهر نفسك …و شوف النتيجة …..و انا سايب ايديا ….. و فى اى بلد هاتكون …

    للاسف ….مفيش فايدة من العجزة اللى زيك ….

    انا مش هاتكلم عن نفسى لان شهادتى مجروحة ….لكن ربما تكون دخلت بعض المدونات التافهة اللى زى مدونتك ….و شفت ازاى تلاميذى …من كل الجنسيات …. استنكروا ان حد يتجرأ اصلا و يعارضنى …مش كمان يتطاول و يقل ادبه ….

    انا الحمد لله عندى مئات الآلالاف من اللى علمتهم و حافظين الجميل …. انت عندك ايه

    لانى اقدر - بعون الله - اجيبك من ديلك و انا هنا …… و هايتعمل فيك اللى بيتعمل فى بقية اهلك اللى انت عارفهم طبعا

    بس ماوعدكش انى امر ….اصلى ماليش فى معاملة الحيوانات ….

    على فكرة يا معرص ….

    انا حاليا مش متجوز اصلا …..

    بس ياما اتجوزت ….و يا ما ….

    حمرا ……يا مصرى

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    (( حوار مثقفين …………………و غيرهم ))



اكتب تعليــقك
الإسم الذي سيظهر على التعليق
مشتركي مكتوب
اسم آخر

 


930ima

 

 صورة من صور منع الوقفة التضامنية مع ساكنة سيدي إفني

يتوسط قوات الأمن 

محمد أمين عبد الحميد وعبد السلام أديب وآخر لم أعرف اسمه

من المشاركين في التظاهرة

الرباط : الجمعة 13 يونيو 2008